Anna Wardziak
Wyboista droga do e-zamówień
Informatyzacja zamówień publicznych ma obowiązywać od października tego roku. Ale jej pierwsza faza – dotycząca postępowań powyżej tzw. progów unijnych i jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia – już od 18 kwietnia.
Komunikacja elektroniczna ma usprawnić procedurę udzielania zamówień publicznych i ułatwić ubieganie się o nie przez wykonawców, zmniejszając obciążenia administracyjne. Do informatyzacji (lub elektronizacji, jak wolą autorzy przepisów), czyli rezygnacji z pisemnej formy komunikacji pomiędzy zamawiającym a wykonawcami na rzecz środków elektronicznych, zobowiązuje nowelizacja ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych dokonana ustawą z 22 czerwca 2016 r. (DzU 2016 r., poz. 1020). Wprowadza ona do polskiego prawa dwie dyrektywy unijne z 2014 r. dotyczące zamówień publicznych (tzw. klasyczną 2014/24/UE oraz sektorową 2014/25/UE).
• Oświadczenie zamiast pliku dokumentów
Przypomnijmy, że istotną zmianą wprowadzoną wspomnianą nowelą Pzp już w lipcu 2016 r., która poprzedza informatyzację, było zastąpienie jednym oświadczeniem obowiązku składania przez wykonawców wraz z ofertą licznych dokumentów potwierdzających brak podstaw wykluczenia i spełnianie warunków udziału w postępowaniu. W postępowaniach o mniejszej wartości wystarczy stosowne oświadczenie w formie wskazanej przez zamawiającego, natomiast po przekroczeniu progów unijnych odbywa się to w formie jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia (JEDZ).
Co istotne, pełny komplet dokumentów przedstawia jedynie ten wykonawca, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza. Muszą one być aktualne na dzień ich złożenia, a nie, jak było wcześniej, na dzień składania oferty. W praktyce eliminuje to obowiązek przedstawiania przez wykonawców na wcześniejszych etapach postępowania przetargowego znacznej liczby zaświadczeń lub innych dokumentów odnoszących się do przesłanek wykluczenia i kryteriów kwalifikacji. Jest to wyraźne uproszczenie. Obecnie dopuszczalna jest zarówno forma pisemna, jak i elektroniczna oświadczenia.
• Przepisy o nowych sposobach komunikacji
Nowelizacja dodała jednak do Pzp rozdział 2a – Komunikacja zamawiającego z wykonawcami. Przewiduje on rezygnację z pisemnej formy komunikacji na rzecz porozumiewania się przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej (w rozumieniu ustawy z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną), czyli przede wszystkim poczty elektronicznej. Wymagania techniczne i organizacyjne, a także sposób sporządzania i przechowywania dokumentów elektronicznych oraz sposób i tryb ich przekazywania, udostępniania i usuwania określa rozporządzenie prezesa Rady Ministrów z 27 czerwca 2017 r. w sprawie użycia środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz udostępniania i przechowywania dokumentów elektronicznych (DzU poz. 1320). Rozporządzenie weszło w życie 12 lipca 2017 r. i od tej daty obowiązuje tzw. centralnego zamawiającego, czyli Centrum Obsługi Administracji Rządowej, w zakresie wszczętych później postępowań (§ 7 ust. 1 i 2).
• Jakie kroki do informatyzacji?
W postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych od 18 kwietnia br. jednolity europejski dokument zamówienia (JEDZ) musi być sporządzany w postaci elektronicznej i opatrywany kwalifikowanym podpisem elektronicznym pod rygorem nieważności, a przekazanie tego dokumentu zamawiającemu będzie możliwe wyłącznie za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej (poczty elektronicznej).
Natomiast w postępowaniach wszczętych od 18 października br. wymóg stosowania formy elektronicznej zostanie rozszerzony na...
Pełna treść artykułu w kwietniowym wydaniu miesięcznika GEODETA
powrót
|