Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Marzec 2018, Nr 3 (274) |


• Bezrobocie wśród geodetów i kartografów 2017 – coroczny raport z rynku pracy • Zachwiane priorytety – raport nt. informatyzacji powiatowej geodezji 2018 • Skończmy z PRL-em w geodezji – mówi Krzysztof Szczepanik, prezes PTG i SGZP • Czy geodezja powinna być osobnym działem administracji rządowej? • ...

powrót

Grzegorz Ninard

Priorytetowe podejście

Czy jako odrębny dział administracji rządowej geodezja łatwiej radziłaby sobie z obecnymi bolączkami? Jak można było przeczytać w lutowym GEODECIE, geodezja i kartografia podlegała od 1945 r. aż 17 różnym resortom. Taki brak stabilności jest hamulcem rozwoju. Skoro geodezja i kartografia ma wpływ na działanie właściwie wszystkich działów administracji rządowej, ale w żadnym się nie zawiera, może sama powinna zostać odrębnym działem?

Pojęcie „działu administracji rządowej” pojawiło się w art. 149 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z jego postanowieniami ministrowie kierują określonymi działami administracji rządowej lub wypełniają zadania wyznaczone im przez prezesa Rady Ministrów. Zakres działania ministra kierującego działem administracji rządowej określają ustawy (ust. 1). Minister kierujący działem administracji rządowej wydaje rozporządzenia. Rada Ministrów, na wniosek prezesa Rady Ministrów, może uchylić rozporządzenie lub zarządzenie ministra (ust. 2). Okreś­lenie działów administracji rządowej oraz przypisanie im zakresu spraw dokonane zostało w ustawie z 4 wrześ­nia 1997 r. o działach administracji rządowej [DzU z 2017 r. poz. 888 ze zm.]. W pierwszej wersji ustawa przewidywała 28 działów, a aktualnie w art. 5 uwzględnia ich 36 (...)

„Dział administracji rządowej” to arbitralnie, przedmiotowo wyodrębniona część sfery działalności administracji rządowej. Tego typu strukturalny, w miarę stabilny podział zakresu działalności administracji rządowej ma przyczyny czysto prakseologiczne. Ma on ułatwić kształtowanie struktury administracji publicznej i dopasowywanie jej do aktualnych potrzeb zarządzania państwem, jak również umożliwić premierowi elastyczne kształtowanie składu rządu, a tym samym racjonalne kierowanie administracją rządową.
(...)

• Działy według uznania

Każdy wyodrębniony dział ma przypisany mu ustawowo zakres zadań. Podobnie jak poszczególne działy, tak i ich zakresy podlegały licznym modyfikacjom. W uzasadnieniach do kolejnych nowelizacji ustawy o działach administracji rządowej wskazywano na najróżniejsze okoliczności uzasadniające wyodrębnienie nowego działu, a zmianę zakresu danego działu tłumaczono okolicznościami związanymi z aktualnymi potrzebami zarządzania daną sferą rzeczywistości. Przykładowo dodanie działu „Informatyzacja” na mocy ustawy z 21 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw [DzU nr 154, poz. 1800] uzasadniono tym, że zmiany struktury działów administracji rządowej mają na celu dostosowanie tych działów do nowych zadań związanych z rewolucją informatyczną.
(...)

• Ani administracja, ani budownictwo

Wewnętrzna, rozbudowana struktura zadań z zakresu geodezji i kartografii, znaczenie wykonywanych zadań dla innych sfer administracji rządowej, nieprzystawalność tego zakresu tylko do jednego, wyodrębnionego już działu administracji rządowej, specyficzne zagadnienia związane wyłącznie z tą sferą (pomiary, uprawnienia zawodowe geodetów) pozwalają przyjąć tezę, że geodezja i kartografia (i to niezależnie od normatywnego określenia tej sfery działalności) ma cechy pozwalające wydzielić ją jako odrębny dział administracji rządowej...

Pełna treść artykułu w marcowym wydaniu miesięcznika GEODETA

powrót

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Lidar odkrywa zapomniane ślady w puszczy
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS