wiadomościMiesięcznik GEODETAprenumeratareklamaksięgarniakontaktRODOpolityka prywatnościnewsletter
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Regulamin internetowego Archiwum GEODETY


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
201620172018201920202021
| Kwiecień 2016, Nr 4 (251) |


• Dlaczego należy zlikwidować licencje na materiały z zasobu? Czyli życzeniowe przepisy w zderzeniu z rzeczywistością • Kosmiczne możliwości – o znaczeniu i rozbudowie Centrum Geomatyki Stosowanej WAT opowiada Grzegorz Nykiel • Kto da mniej?! Nowy kanał sprzedaży usług geodezyjnych • Trzeba zmienić procedury dotyczące ...

powrót

Jerzy Królikowski

Kto da mniej?!

Geodeci też mają swojego Ubera. Pojawił się nowy kanał sprzedaży usług geodezyjnych – drobne firmy coraz chętniej szukają klientów w internetowych serwisach wymiany ofert. Przy okazji zaostrzają wojnę cenową w branży oraz pogarszają i tak już kiepskie nastroje wśród geodetów.

Zasada działania serwisów typu Oferia.pl, SzukajFachowca.pl, Oferteo.pl, 48godzin.pl i kilku innych działających w polskim internecie jest prosta. Potencjalny klient wystawia publicznie widoczne ogłoszenie. Pisze w nim, wykonania jakiej usługi oczekuje, a ponadto może sprecyzować, ile pieniędzy gotów jest wyłożyć. Następnie przychodzi kolej na usługodawców, którzy również publicznie prezentują swoją ofertę. Wpisują cenę i mogą dodać krótki opis swojej propozycji – przedstawić własny dorobek, zaproponować czas wykonania pracy, dodatkowe usługi itp. Choć cena gra tu oczywiście najważniejszą rolę (jest najlepiej widocznym elementem oferty), to twórcy portali zadbali o to, aby można było konkurować także jakością. Każdy oferent tworzy tu bowiem konto, gdzie prezentuje swoją firmę i gdzie widać historię zrealizowanych zleceń oraz oceny klientów.

Rozwiązanie wydaje się wygodne i dla klienta, i usługodawcy. Ten pierwszy nie musi robić mozolnego rozeznania rynku, przeczesywać internetu w poszukiwaniu obowiązujących cen, rozpytywać znajomych i rodziny o „sprawdzonego fachowca” czy dzwonić po dziesiątkach firm bądź rozsyłać mailem niezliczonych zapytań. Usługodawca dostaje zaś klienta na wyciągnięcie ręki, i to bez jakiejkolwiek reklamy, a do tego może skutecznie monitorować ruchy konkurencji. Brzmi pięknie, ale przynajmniej w przypadku geodezji jest z tego więcej szkody niż pożytku.

• Z życia sieci

Usługi geodezyjne wydają się pasować do tego typu serwisów idealnie. Przeciętny Kowalski potrzebuje bowiem geodety „od wielkiego dzwonu”. Często nie ma pojęcia, jakie obowiązują ceny ani jakie może narzucić terminy. Nic więc dziwnego, że coraz więcej Polaków właś­nie tu poszukuje specjalisty od geodezji. Oto kilka przykładów, jak to wygląda w praktyce.

1. Mieszkaniec podpoznańskiej wsi poszukuje geodety, który wykona mapę na potrzeby projektowanego garażu. Zaznacza, że na jego „inżynierskie oko” wszystko można zrobić bez wychodzenia w teren, korzystając z Geoportalu. Choć za usługę gotowy jest wydać do 1000 zł, szybko pojawia się geodeta, który chce dostarczyć mapę za 550 zł. Następny dyktuje 500 zł. Trzeci geodeta proponuje 800 zł, zwracając się do swoich kolegów po fachu z apelem „szanujmy swoją pracę”. Dla porównania nasze badanie cen usług (GEODETA 12/2015) pokazało, że średnia cena tej usługi dla Poznania to 678 zł.

2. Mieszkaniec Plewisk zleci wytyczenie budynku na działce według projektu (łącznie 11 osi). Jest w stanie wysupłać na ten cel tylko 700 zł. Tymczasem średnia krajowa cena to 678 zł… dla 4 osi (GEODETA 12/2015). Pierwszy oferent ceni jednak swoją pracę i proponuje 1000 zł, inny stawia poprzeczkę jeszcze wyżej (1400 zł), ale w końcu znalazł się ktoś, kogo 700 zł zadowoliło. „To jakiś desperat... za 4 osie bez materiału, to mogę zrozumieć, ale to? Może za jedzenie będzie pracował niedługo?” – skomentował ktoś na forum internetowym...


Pełna treść artykułu w kwietniowym wydaniu miesięcznika GEODETA

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze edition_article

Geospatial Revolution, odc. 2
czy wiesz, że...
© 2005-2021 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
prześlij newsa

Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
egeodeta24@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl

facebook twitter linkedIn Instagram RSS