wiadomościMiesięcznik GEODETAprenumeratareklamaksięgarniakontaktRODOpolityka prywatnościnewsletter
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Regulamin internetowego Archiwum GEODETY


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
201620172018201920202021
| Marzec 2016, Nr 3 (250) |


• Bezrobocie wśród geodetów i kartografów 2015 – coroczny raport z rynku pracy • Recepta na bestseller – rozmowa z autorami Książki Roku 2015 w Księgarni Geoforum.pl • Stolica pod kosmiczną lupą – wykorzystanie interferometrii w monitoringu deformacji • Nie ma zgody na taką ugodę. Bogdan Grzechnik ...

powrót

Małgorzata Kwiecińska

Jak dobrać właściwe instrumenty?

Formy wspierania rozwoju zawodowego. Część I

Często kompetencje miękkie traktowane są jak coś, co jest nam dane lub nie. Usłyszeć więc można: „nie jestem asertywny” albo „ja to do negocjacji się nie nadaję”. Tymczasem umiejętności miękkie również można z powodzeniem rozwijać, a szans na ten rozwój obecnie pojawia się coraz więcej. Jak w tym gąszczu ofert nie zginąć?

Zarządzanie firmą (ogólniej organizacją) jest sporym wyzwaniem, niezależnie od tego, czy jest to jednoosobowa działalność, niewielkie przedsiębiorstwo czy większa organizacja. Liczba spraw, którymi trzeba się zająć, nawyków wymagających wdrożenia, a przede wszystkim umiejętności, które są niezbędne do efektywnego wykonywania i koordynowania tych różnych działań, jest ogromna. I dotyczy to zarówno tzw. kompetencji twardych, a więc opartych na konkretnej zawodowej wiedzy (np. elementy geodezji, prawa czy księgowości), jak i tych miękkich, psychospołecznych (np. asertywność czy radzenie sobie ze stresem). Korzyść z umiejętności należących do tej drugiej grupy jest podwójna, bo o ile wiedza na temat centrowania tachimetru raczej nie przyda się nam poza kontekstem pracy, o tyle lepsze zarządzanie czasem czy komunikacja z innymi mają szansę zaowocować wyższą skutecznością także na polu osobistym. Warto o tym pamiętać również z myślą o swoich pracownikach. Jeśli nie jesteś zadowolony z ich pracy, mimo iż wydawali się świetnymi fachowcami, wstrzymaj się z decyzją o zwolnieniu. Być może, proponując odpowiednio dopasowaną formę rozwoju, niewielkim kosztem odzyskasz efektywność inwestycji w pracownika, która została już zrealizowana. Tylko co to znaczy „odpowiednio dopasowaną”?

• Model Diltsa

Samo uświadomienie sobie, że można, a nawet powinno się wspierać rozwój własny i innych, jest bardzo ważnym krokiem, ale jednym z wielu. Kolejnym powinno być postawienie pytania, która z dostępnych form będzie najbardziej efektywna w kontekście aktualnego problemu, bo możliwości na rynku jest naprawdę wiele. Jest więc naturalne, że niektóre z nich okażą się mniej, a inne bardziej adekwatne. Dużym ułatwieniem w tym wyborze jest model zaproponowany przez Roberta Diltsa – międzynarodowego coacha, trenera i konsultanta – który od lat 70. XX w. zajmuje się wspieraniem rozwoju organizacji na całym świecie. Zakłada on, że funkcjonowanie firmy, podobnie jak każdej osoby, opisać można za pomocą kilku poziomów, które zwizualizowane tworzą piramidę. Są one ułożone hierarchicznie, co oznacza, że zmiana na dowolnym piętrze pociąga za sobą zmiany na wszystkich poniżej. Te poziomy to, idąc od dołu, kolejno:
1. Środowisko, czyli wszystko, co nas otacza – miejsca, ludzie i relacje między nimi, czas i warunki, w których się znajdujemy, ale także stan naszego ciała i umysłu (środowisko wewnętrzne).
2. Zachowania, a więc reakcje, działania i odczucia osób i grup osób, czyli wszelkie formy aktywności...


Pełna treść artykułu w marcowym wydaniu miesięcznika GEODETA


powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze edition_article

Otwieranie modeli 3D GUGiK w QGIS
czy wiesz, że...
© 2005-2021 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
prześlij newsa

Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
egeodeta24@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl

facebook twitter linkedIn Instagram RSS