Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Grudzień 2015, Nr 12 (247) |


• Czekając na ożywienie – ceny usług geodezyjnych 2015 • Geodezja, głupcze! – Bogdan Grzechnik przedstawia plan naprawy branży • Wilk syty i owca cała – zmiany w geodezji proponuje również Waldemar Izdebski • Na nowoczesnym placu budowy, czyli jak geodeci mogą skorzystać z nowych technologii • Moc ...

powrót

Anna Wardziak

Koordynacja nieodzowna

Kształcenie geodetów na poziomie szkoły średniej powinno być skoordynowane z kształceniem na poziomie szkoły wyższej. Choć wydaje się to oczywistością, w praktyce tak nie jest. Można się było o tym przekonać podczas IV Forum na temat kształcenia zawodowego geodetów i kartografów (Warszawa, 22 października).

Co gorsze, koordynacji brak również na niższych poziomach edukacji. – Wśród uczniów słaba jest znajomość podstaw matematyki nieopanowanej w gimnazjum, a nawet w szkole podstawowej – stwierdził Rafał Rutkowski, nauczyciel ze stołecznego Technikum Geologiczno-Geodezyjno-Drogowego. Z roku na rok uczniowie prezentują coraz niższy poziom wiedzy w tej dziedzinie, a przecież geodezja jest nauką ścisłą, która w ogromnej mierze bazuje na podstawach matematycznych. Zdaniem Rutkowskiego wynika to m.in. z braku korelacji między treścią podstawy programowej z matematyki w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej a treścią podstawy programowej kształcenia w zawodzie technik geodeta (szczególnie chodzi o trygonometrię, geometrię, rachunek różniczkowy).

• Rozjechane programy

– Na przykład nauka teorii błędów, która pozwala m.in. na określenie dopuszczalnych wartości błędów popełnianych przy pomiarach czy rachunkach, jest utrudniona ze względu na nieskorelowany z nią program nauczania matematyki, w którym na odpowiednim etapie kształcenia nie ma pochodnych i macierzy (omawiane są dopiero w IV klasie) – twierdzi Rutkowski.

Poza tym programy i plany nauczania do roku 2012 zatwierdzone były przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i okreś­lały przedmioty oraz siatkę godzin obowiązującą wszystkie szkoły kształcące w danym zawodzie. Nowe przepisy dopuś­ciły dowolność nazw nauczanych przedmiotów oraz zmienną liczbę godzin, co powoduje trudności w przechodzeniu uczniów do innych szkół, w praktyce powodując niemożność zweryfikowania nabytych na danym poziomie umiejętności.

• Co szwankuje w technikach?

Opinie te potwierdzenie znalazły również w wystąpieniu dr Ewy Wysockiej, która prezentowała wyniki ankiety przeprowadzonej przez GUGiK w 2014 r. w 60 szkołach ponadgimnazjalnych kształcących w zawodzie technik geodeta. Z obu tych wystąpień wynika, że w tego typu placówkach problemów nie brakuje. Sztandarowym przykładem, wskazywanym od lat między innymi na łamach GEODETY, jest niedostateczne wyposażenie pracowni dydaktycznych (choć ich poziom jest zróżnicowany). Wiele placówek ma przestarzały sprzęt komputerowy, oprogramowanie, brakuje im nowoczesnych instrumentów geodezyjnych lub dysponują zbyt małą ich liczbą do optymalnego prowadzenia nauki zawodu. I związana z tym kolejna sprawa – szkoły nie uczą fotogrametrii pomimo ujętych w podstawie programowej umiejętności z tego zakresu. Brak odpowiedniego wyposażenia praktycznie im to uniemożliwia.

Zdaniem nauczycieli liczba pracowni dydaktycznych powinna być determinowana liczebnością uczniów, a nie jest. Poza tym zajęcia ćwiczeniowe w zawodzie odbywają się niejednokrotnie w klasach mających nawet więcej niż 28 uczniów. W takich warunkach niemożliwe jest efektywne prowadzenie zajęć praktycznych. Grupy ćwiczeniowe z merytoryczną opieką jednego nauczyciela powinny liczyć maks. 10-12 uczniów. Wprowadzenie tej zasady będzie jednak wymagać nowelizacji rozporządzenia ws. ramowych planów nauczania.
Zwracano też uwagę, że do tej pory nie zdefiniowano, jakiego technika potrzebujemy, jakie zadania w geodezji powinien pełnić. A jest to konieczne...

Pełna treść artykułu w grudniowym wydaniu miesięcznika GEODETA

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Jak korzystać z danych przestrzennych PIG?
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS