Grzegorz Ninard
Ostrożnie z dorabianiem w służbie cywilnej
W poprzednim GEODECIE zajęliśmy się przypadkiem pana Iksińskiego, który chciał łączyć zatrudnienie w administracji samorządowej z „dorabianiem na boku”. Ze względu na różne ograniczenia może jednak warto doradzić mu „awans” i zatrudnienie w wojewódzkiej inspekcji geodezyjnej i kartograficznej? Cóż, to także nie rozwiąże jego problemów.
Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią m.in. organy nadzoru geodezyjnego i kartograficznego, w tym wojewoda wykonujący zadania przy pomocy wojewódzkiego inspektora nadzoru geodezyjnego i kartograficznego (WINGiK-a) jako kierownika inspekcji geodezyjnej i kartograficznej, wchodzącej w skład zespolonej administracji rządowej w województwie (art. 6a ust. 1 pkt 1 lit b Prawa geodezyjnego i kartograficznego, dalej Pgik; DzU z 2010 r. nr 193, poz. 1287 ze zm.). Zgodnie z art. 53 ust. 1-3 ustawy z 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (DzU z 2009 r. nr 31, poz. 206 ze zm.) organy rządowej administracji zespolonej w województwie wykonują swoje zadania i kompetencje przy pomocy urzędu wojewódzkiego, chyba że odrębna ustawa stanowi inaczej. Szczegółową organizację rządowej administracji zespolonej w województwie określa statut urzędu wojewódzkiego. Do obsługi zadań organów rządowej administracji zespolonej nieposiadających własnego aparatu pomocniczego tworzy się w urzędzie wojewódzkim wydzielone komórki organizacyjne. Ponieważ Pgik nie stanowi inaczej, wojewódzka inspekcja geodezyjna i kartograficzna jest wyodrębnioną organizacyjnie częścią urzędu wojewódzkiego. Pracownicy inspekcji są zatem pracownikami urzędów wojewódzkich.
Zgodnie z postanowieniami ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (DzU z 2014 r., poz. 1111 ze zm.) korpus służby cywilnej tworzą pracownicy zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych m.in. w urzędach wojewódzkich oraz innych urzędach stanowiących aparat pomocniczy terenowych organów administracji rządowej podległych ministrom lub centralnym organom administracji rządowej (art. 2 ust. 1 pkt 3). W rozumieniu ustawy (art. 3): 1. pracownik służby cywilnej oznacza osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę zgodnie z zasadami określonymi w ustawie, 2. urzędnik służby cywilnej oznacza osobę zatrudnioną na podstawie mianowania zgodnie z zasadami określonymi w ustawie, 3. członek korpusu służby cywilnej oznacza osobę, o której mowa w pkt 1 i 2.
Pracownicy inspekcji są zatem członkami korpusu służby cywilnej. Zgodnie z art. 80 ustawy o służbie cywilnej członek korpusu służby cywilnej nie może podejmować dodatkowego zatrudnienia bez pisemnej zgody dyrektora generalnego urzędu ani wykonywać czynności lub zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy lub podważających zaufanie do służby cywilnej (ust. 1). Urzędnik służby cywilnej nie może podejmować zajęć zarobkowych bez pisemnej zgody dyrektora generalnego urzędu (ust. 2).
Art. 80 ust. 1 ustawy o służbie cywilnej jest podobny do art. 30 ustawy o pracownikach samorządowych [pierwsza część artykułu w GEODECIE 10/2015 – red.] i nie jest to podobieństwo przypadkowe. Ale najpierw o różnicach. Przepisy art. 80 różnicują status pracowników i urzędników służby cywilnej. W przeciwieństwie do zatrudnienia w administracji samorządowej, w służbie cywilnej to samo stanowisko może być objęte zarówno przez pracownika, jak i urzędnika służby cywilnej. Różnica nie wynika bowiem z zakresu powierzonych obowiązków związanych z danym stanowiskiem pracy, lecz z osobistego statusu osoby zatrudnionej. W skrócie: urzędnikiem zostaje się po zdaniu egzaminu i mianowaniu, co samo w sobie nie musi skutkować żadnymi zmianami w zakresie obowiązków danej osoby względem obowiązków wykonywanych jeszcze w ramach zatrudnienia w charakterze pracownika służby cywilnej. Tym samym inspektor zatrudniony w wojewódzkiej inspekcji geodezyjnej i kartograficznej może być zarówno pracownikiem, jak i urzędnikiem służby cywilnej...
Pełna treść artykułu w listopadowym wydaniu GEODETY
powrót
|