Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Lipiec 1999, Nr 7 (50) |


• Lasom na odsiecz – dr Tomasz Zawiła-Niedźwiecki omawia problematykę konferencji pod hasłem „Teledetekcja w monitorowaniu lasu” • Informatyczny system wspomagający zarządzanie aglomeracją miejską na przykładzie gminy Warszawa-Centrum • O monitoringu rozwoju regionalnego pisze prof. Bogdan Ney • Czas na ...

powrót

Janusz Bogusz, Mirosław Korcz, Lech Kujawa, Wojciech Leszczyński, Jacek Nowicki, Jerzy B. Rogowski, Marcin Szołucha

GPS na wodzie

System GPS a tworzenie przestrzeni wirtualnej dla manewrującego statku.
Metoda RTK powinna w znacznym stopniu przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa statków manewrujących na akwenach ograniczonych. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu techniki GPS w procesie szkolenia oraz w trakcie badań nad konstruowaniem nowych statków.

Jak wykazują statystyki, najwięcej wypadków na morzu ma miejsce na torach podejściowych do portów, w trakcie manewrów portowych i podejścia do nabrzeża. W tym czasie bezpieczeństwo statku w większym stopniu zależy od bezpieczeństwa manewrowego niż od prowadzonej nawigacji.
Pojęcie bezpieczeństwa manewrowego związane jest bezpośrednio z kontrolą parametrów ruchu statku oraz zapewnieniem wymaganej przestrzeni manewrowej. Dla danego typu statku zależy ono w dużej mierze od rodzaju wykonywanego manewru, ograniczeń akwenu oraz od występujących sił zewnętrznych: wiatru, prądu oraz falowania. Ma ono szczególne znaczenie dla jednostek o nietypowych charakterystykach manewrowych, jakimi są promy manewrujące na akwenie ograniczonym, statki typu VLCC (Very Large Crude Carrier) i ULCC (Ultra Large Crude Carrier) oraz statki przewożące ładunki niebezpieczne. Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) mając na uwadze powyższy problem w rezolucji „International Convention of Standards of Training and Watchkeeping for Seafarers 1978, as amended in 1995”, określiła zakres dodatkowych kursów manewrowania dla kapitanów i pierwszych oficerów na statkach dużych i statkach o nietypowych charakterystykach manewrowych.
Wyznaczenie bezpiecznej przestrzeni manewrowej i określenie jej wielkości dla statku w danym stanie załadowania i w różnych warunkach pogodowych wymaga przeprowadzenia zarówno badań modelowych, jak i symulacji komputerowej. Dla statków manewrujących w porcie należy dodatkowo uwzględnić oddziaływanie holowników, co w znacznym stopniu zwiększa wymagany zakres symulacji i modelowania ruchu.

Pełna treść artykułu w lipcowym wydaniu GEODETY

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Lotnicza chmura punktów w najwyższej rozdzielczości
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS