Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Październik 2002, Nr 10 (89) |


• Katastralne gadanie, czyli X konferencja w Kaliszu • Osobliwości polskiego katastru oraz problemy jego modernizacji • Targi GEA 2002 • GPS-y dla zawodowców – przegląd odbiorników zapewniających geodezyjną dokładność • MicroStation Descartes V8 • Od pikiety do cyfrowego modelu terenu • Ceny w ...

powrót

Bogdan Grzechnik

Geodeta na drodze

Nabywanie gruntów pod inwestycje liniowe. Dla ujednolicenia i usprawnienia postępowania związanego z obsługą geodezyjno-prawną autostrad (oraz innych inwestycji liniowych) powinien zostać opracowany i wydany odpowiedni standard zawodowy. Należałoby także zlikwidować obowiązek wydawania w takich przypadkach decyzji podziałowych, bowiem uparty przeciwnik inwestycji może ją torpedować przez blisko 2 lata – odwołując się od decyzji podziałowej oraz następne 2 lata – od decyzji wywłaszczeniowej.

Dobra znajomość procedur związanych z nabywaniem gruntów pod inwestycje liniowe ułatwia geodecie pracę i przyspiesza proces inwestycyjny. Wieloletnie doświadczenia zdobyte przy nabywaniu nieruchomości pod drogi szybkiego ruchu (ostatnio dla obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej) pozwalają mi na usystematyzowanie całego procesu i przedstawienie jego kolejnych kroków. Jednocześnie spróbuję zaadaptować tę wiedzę do nieco odmiennej, ale w podstawowych modułach podobnej sytuacji, jaką jest nabywanie nieruchomości pod autostrady (różnica wynika głównie z uregulowań ustawy z 27 października 1994 r. o autostradach płatnych, której celem było prawdopodobnie uproszczenie i przyspieszenie postępowania).

Sposoby negocjacji
Z moich doświadczeń wynika, że najskuteczniejszym sposobem negocjacji jest tryb postępowania częściowo pokazany w tabelach na kolejnych stronach. Kilka elementów zasługuje jednak na szczególne podkreślenie:
1. Zalecane jest przekazanie wszystkim właścicielom nieruchomości konkretnych pisemnych ofert nabycia części ich nieruchomości.
2. Zebrania ogólne (najlepiej w grupach mniej więcej po 100 osób) w pierwszej części powinny być poświęcone na przekazanie szczegółowych informacji o projektowanej inwestycji, uzasadnienie proponowanych cen i przyjętego trybu postępowania, podanie terminów zawarcia aktów notarialnych, sposobu wypłaty należności itp. W drugiej części każdego spotkania przeprowadzone powinny być rozmowy indywidualne z właścicielami nieruchomości, w czasie których sprawdzane są wszystkie dokumenty własności, dokumenty tożsamości, ustalone naniesienia na działkach do ewentualnej wyceny, służebności gruntowe lub osobiste, hipoteki itd. Właściciele zgłaszają swoje życzenia, a przedstawiciel inwestora uwzględnia je lub pozostawia jako rozbieżności do dalszych negocjacji. Z rozmów tych spisywany jest protokół.
3. Do następnego etapu negocjacji pozostają sprawy najbardziej skomplikowane (budynki do rozbiórki, zapewnienie dojazdów, plantacje wieloletnie, lasy itp.). Po wykonaniu niezbędnych wycen przedstawiciel inwestora ponownie spotyka się z zainteresowanymi, prowadząc dalsze negocjacje aż do pozytywnego zakończenia rozmów i podpisania protokołu.

Pełna treść artykułu w październikowym wydaniu GEODETY

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Wysokorozdzielcze wideo z satelity SkySat-1
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS