wiadomościksięgarniaMiesięcznik GEODETAreklamakontaktRODOpolityka prywatnościnewsletter
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Regulamin internetowego Archiwum GEODETY


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
201620172018201920202021
| Maj 2012, Nr 5 (204) |


• Więźniowie interpretacji, czyli rozporządzenie ws. standardów a pomiary satelitarne • Teodolitem i piórem – wywiad z Wojciechem Albińskim • Zastosowanie LiDAR-u do opracowania map kolejowych • 20-lecie Polskiej Geodezji Komercyjnej • Urząd doskonały – dobór kadr i organizacja pracy w administracji geodezyjnej ...

powrót

Zdzisław Kurczyński, Artur Adamek, Krzysztof Bratuś

Komplementarny dla zdjęć

Ocena możliwości zastosowania lotniczego skaningu laserowego do opracowania map kolejowych

Nie należy postrzegać lotniczego skaningu laserowego jako głównego – i tym bardziej jedynego – źródła danych dla tworzenia map numerycznych 3D. Łatwiejsze w opracowaniu są tradycyjne zdjęcia lotnicze o dużej rozdzielczości. Jednym z atutów skaningu jest natomiast możliwość tworzenia precyzyjnego NMT, również w terenie zalesionym.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły zakrojone na szeroką skalę prace modernizacyjne istniejących szlaków kolejowych oraz przygotowania do budowy kolei dużych prędkoś­ci. Pierwszym etapem jest opracowanie map dla celów projektowych. Od kilku lat tworzy się takie mapy dla odcinków linii kolejowych: Kraków–Medyka–granica państwa, Poznań–Świnoujście czy Warszawa Okęcie–Radom–Kielce. Zadanie to jest poważnym wyzwaniem dla wykonawców. Produkt końcowy – trójwymiarowa mapa dla celów projektowych w formie numerycznej – jest jednym z najdokładniejszych opracowań mapowych spośród rutynowych prac realizowanych przez geodezję, odpowiednikiem mapy zasadniczej uzupełnionej o elementy infrastruktury kolejowej.

Mapy te tworzone są za pomocą najnowszych technologii opartych na fotogrametrycznym opracowaniu zdjęć lotniczych o bardzo dużej rozdzielczości (lotnicza kamera cyfrowa, piksel terenowy 0,05 m). Dodatkowo powstają bardzo zaawansowane produkty pośrednie, pochodne zdjęć lotniczych: precyzyjny numeryczny model terenu oraz cyfrowa ortofotomapa o rozdzielczości (pikselu terenowym) 0,05 m. Praktyka potwierdza słuszność przyjęcia takiej technologii. Współczesna fotogrametria cyfrowa pozwala opracować mapy do celów projektowych o wymaganej dokładności i szczegółowości. Doś­wiadczenia produkcyjne pokazują, że 80% treści takiej mapy pochodzi ze zdjęć, a reszta z bezpośredniego pomiaru terenowego (tachimetria, GPS i niwelacja). Pozostaje problem na obszarach zalesionych, gdzie istnieje trudność pomiaru wysokości ze zdjęć lotniczych (około 30% pokrycia kraju).

Dotychczasowa praktyka PKP potwierdza, że osiągnięcie celu wymaga użycia kilku technik pomiarowych, które uzupełniają się wzajemnie, a integracja danych wieloźródłowych następuje w czasie opracowania. PKP PLK S.A. wykazuje więc duże zainteresowanie stosunkowo młodą na polskim rynku techniką pomiarową, jaką jest skaning laserowy lotniczy (LiDAR) i naziemny. Potencjalnie może ona być bardzo przydatna dla przestrzennej inwentaryzacji infrastruktury kolejowej w pasie kolejowym, w tym do tworzenia precyzyjnych modeli wysokoś­ciowych: numerycznych modeli terenu (NMT) i numerycznych modeli pokrycia terenu (NMPT). Technika naziemnego skaningu laserowego mogłaby być wykorzystana m.in. do dynamicznej (w ruchu) inwentaryzacji obiektów dla potrzeb określania tzw. skrajni kolejowej...

Pełna treść artykułu w majowym wydaniu GEODETY

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze edition_article

Mobilne skanowanie na Motławie
czy wiesz, że...
© 2005-2021 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
prześlij newsa

Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
egeodeta24@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl

facebook twitter linkedIn Instagram RSS