Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Maj 2012, Nr 5 (204) |


• Więźniowie interpretacji, czyli rozporządzenie ws. standardów a pomiary satelitarne • Teodolitem i piórem – wywiad z Wojciechem Albińskim • Zastosowanie LiDAR-u do opracowania map kolejowych • 20-lecie Polskiej Geodezji Komercyjnej • Urząd doskonały – dobór kadr i organizacja pracy w administracji geodezyjnej ...

powrót

Zdzisław Kurczyński, Artur Adamek, Krzysztof Bratuś

Komplementarny dla zdjęć

Ocena możliwości zastosowania lotniczego skaningu laserowego do opracowania map kolejowych

Nie należy postrzegać lotniczego skaningu laserowego jako głównego – i tym bardziej jedynego – źródła danych dla tworzenia map numerycznych 3D. Łatwiejsze w opracowaniu są tradycyjne zdjęcia lotnicze o dużej rozdzielczości. Jednym z atutów skaningu jest natomiast możliwość tworzenia precyzyjnego NMT, również w terenie zalesionym.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły zakrojone na szeroką skalę prace modernizacyjne istniejących szlaków kolejowych oraz przygotowania do budowy kolei dużych prędkoś­ci. Pierwszym etapem jest opracowanie map dla celów projektowych. Od kilku lat tworzy się takie mapy dla odcinków linii kolejowych: Kraków–Medyka–granica państwa, Poznań–Świnoujście czy Warszawa Okęcie–Radom–Kielce. Zadanie to jest poważnym wyzwaniem dla wykonawców. Produkt końcowy – trójwymiarowa mapa dla celów projektowych w formie numerycznej – jest jednym z najdokładniejszych opracowań mapowych spośród rutynowych prac realizowanych przez geodezję, odpowiednikiem mapy zasadniczej uzupełnionej o elementy infrastruktury kolejowej.

Mapy te tworzone są za pomocą najnowszych technologii opartych na fotogrametrycznym opracowaniu zdjęć lotniczych o bardzo dużej rozdzielczości (lotnicza kamera cyfrowa, piksel terenowy 0,05 m). Dodatkowo powstają bardzo zaawansowane produkty pośrednie, pochodne zdjęć lotniczych: precyzyjny numeryczny model terenu oraz cyfrowa ortofotomapa o rozdzielczości (pikselu terenowym) 0,05 m. Praktyka potwierdza słuszność przyjęcia takiej technologii. Współczesna fotogrametria cyfrowa pozwala opracować mapy do celów projektowych o wymaganej dokładności i szczegółowości. Doś­wiadczenia produkcyjne pokazują, że 80% treści takiej mapy pochodzi ze zdjęć, a reszta z bezpośredniego pomiaru terenowego (tachimetria, GPS i niwelacja). Pozostaje problem na obszarach zalesionych, gdzie istnieje trudność pomiaru wysokości ze zdjęć lotniczych (około 30% pokrycia kraju).

Dotychczasowa praktyka PKP potwierdza, że osiągnięcie celu wymaga użycia kilku technik pomiarowych, które uzupełniają się wzajemnie, a integracja danych wieloźródłowych następuje w czasie opracowania. PKP PLK S.A. wykazuje więc duże zainteresowanie stosunkowo młodą na polskim rynku techniką pomiarową, jaką jest skaning laserowy lotniczy (LiDAR) i naziemny. Potencjalnie może ona być bardzo przydatna dla przestrzennej inwentaryzacji infrastruktury kolejowej w pasie kolejowym, w tym do tworzenia precyzyjnych modeli wysokoś­ciowych: numerycznych modeli terenu (NMT) i numerycznych modeli pokrycia terenu (NMPT). Technika naziemnego skaningu laserowego mogłaby być wykorzystana m.in. do dynamicznej (w ruchu) inwentaryzacji obiektów dla potrzeb określania tzw. skrajni kolejowej...

Pełna treść artykułu w majowym wydaniu GEODETY

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Dron prześwietla budynek za pomocą wi-fi
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS