Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Marzec 2007, Nr 3 (142) |


• Informatyzacja i co dalej? – rozmowa z Alicją Kulką, geodetą miejskim w Tychach • Wady i luki – uwagi do raportu NIK w sprawie wyłączania gruntów z produkcji rolnej • Sterowanie maszynami na autostradzie A1 • GPS plus DR • O wyłączaniu gruntów • GIgateway, czyli budowa metabazy po angielsku

powrót

Marek Pudło

Maszyny na budowie A1

Budowa 90-kilometrowego odcinka autostrady A1 jest jednym z największych tego typu przedsięwzięć w Europie. Wykonawca drogi – firma Skanska-NDI Joint Venture – by sprostać zadaniu, zakupiła do parku maszynowego ponad 250 ciężkich maszyn drogowych. Aż 62 z nich firma Scanlaser Polska wyposażyła w systemy sterowania 3D.

1D kontra 2D i 3D
W przypadku systemów sterowania maszynami trzeba mówić o trzech ich rodzajach: jedno-, dwu- i trójwymiarowych. Pierwsze umożliwiają wyznaczenie tylko jednego parametru pracy maszyny. Może to być wysokość, spadek albo współrzędne. W drugiej konfiguracji do maszyny przekazywane są dwa parametry. Jest to kombinacja wysokości i spadku. Najbardziej zaawansowana odmiana systemu pozwala zautomatyzować pracę dowolnej maszyny budowlanej w trzech zakresach: wysokość, spadek i pozycja. Na budowie autostrady A1 działają tylko systemy 3D, zamontowane na różnych rodzajach maszyn i w różnej konfiguracji sprzętowej.

Pełna treść artykułu w marcowym wydaniu GEODETY

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Bolesławiec w 3D
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS