Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Marzec 2007, Nr 3 (142) |


• Informatyzacja i co dalej? – rozmowa z Alicją Kulką, geodetą miejskim w Tychach • Wady i luki – uwagi do raportu NIK w sprawie wyłączania gruntów z produkcji rolnej • Sterowanie maszynami na autostradzie A1 • GPS plus DR • O wyłączaniu gruntów • GIgateway, czyli budowa metabazy po angielsku

powrót

Marcin Uradziński

GPS plus DR

Przydatność kompasu elektronicznego i odometru w nawigacji i monitoringu pojazdów

Dzięki integracji odbiornika GPS z dodatkowymi sensorami zdecydowanie zwiększa się wydajność całego systemu nawigacyjnego. W typowych układach GPS/INS/DR czujniki są zwykle kalibrowane przy wykorzystaniu dokładnej pozycji GPS. To współdziałanie daje pewność, że po przerwaniu sygnału GPS dokładność pozycjonowania sensorów zostanie utrzymana.

Globalny System Pozycjonowania GPS stanowi obecnie podstawę wszystkich nowoczesnych systemów nawigacyjnych – lotniczych, morskich, samochodowych czy nawet dla turystyki pieszej. W przypadku nawigacji pojazdu przydatny jest szczególnie wówczas, gdy ograniczona jest widoczność lub trasa nie jest dobrze znana. Wystarczy zaprogramować kurs, a system nawigacyjny sam doprowadzi kierowcę do celu, oszczędzając cenny czas. Jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się aplikacji GPS w sferze cywilnej jest system monitoringu pojazdów. Zastosowanie satelitarnych systemów wyznaczania pozycji w transporcie daje możliwość rejestracji trasy przebytej np. przez karetkę pogotowia, cysternę z niebezpiecznymi chemikaliami czy ciężarówkę z elektroniką lub alkoholem. Wiąże się to ze zwiększeniem wydajności, redukcją przestojów i możliwością podniesienia poziomu obsługi klientów.
Niestety, mimo wszystkich udoskonaleń oferowanych przez systemy satelitarnego pozycjonowania (GPS, GLONASS czy EGNOS) często mamy do czynienia z bardzo ważnym i wymagającym szczególnej uwagi problemem, jakim jest brak dostępności sygnału, np. podczas jazdy w silnie zalesionych obszarach, gęs­tej miejskiej zabudowie czy też w tunelach. Możliwe są również degradacje sygnału powodowane jego odbiciem od pobliskich obiektów. W takiej sytuacji system GPS powinien zostać zintegrowany z innymi czujnikami w celu zachowania ciągłości wyznaczania pozycji, a w przypadku jazdy w tunelu – całkowicie zastąpiony innym systemem, który mógłby wypełnić lukę spowodowaną blokowaniem sygnałów GPS i zapewnić w tym czasie wysoką dokładność informacji o pozycji i kursie.

Pełna treść artykułu w marcowym wydaniu GEODETY

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Wyprawa BARI 1976
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji: geoforum@geoforum.pl

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
e-mail: geoforum@geoforum.pl
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS