wiadomościMiesięcznik GEODETAprenumeratareklamaksięgarniakontaktRODOpolityka prywatnościnewsletter
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Regulamin internetowego Archiwum GEODETY


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
201620172018201920202021
| Marzec 2007, Nr 3 (142) |


• Informatyzacja i co dalej? – rozmowa z Alicją Kulką, geodetą miejskim w Tychach • Wady i luki – uwagi do raportu NIK w sprawie wyłączania gruntów z produkcji rolnej • Sterowanie maszynami na autostradzie A1 • GPS plus DR • O wyłączaniu gruntów • GIgateway, czyli budowa metabazy po angielsku

powrót

Marcin Uradziński

GPS plus DR

Przydatność kompasu elektronicznego i odometru w nawigacji i monitoringu pojazdów

Dzięki integracji odbiornika GPS z dodatkowymi sensorami zdecydowanie zwiększa się wydajność całego systemu nawigacyjnego. W typowych układach GPS/INS/DR czujniki są zwykle kalibrowane przy wykorzystaniu dokładnej pozycji GPS. To współdziałanie daje pewność, że po przerwaniu sygnału GPS dokładność pozycjonowania sensorów zostanie utrzymana.

Globalny System Pozycjonowania GPS stanowi obecnie podstawę wszystkich nowoczesnych systemów nawigacyjnych – lotniczych, morskich, samochodowych czy nawet dla turystyki pieszej. W przypadku nawigacji pojazdu przydatny jest szczególnie wówczas, gdy ograniczona jest widoczność lub trasa nie jest dobrze znana. Wystarczy zaprogramować kurs, a system nawigacyjny sam doprowadzi kierowcę do celu, oszczędzając cenny czas. Jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się aplikacji GPS w sferze cywilnej jest system monitoringu pojazdów. Zastosowanie satelitarnych systemów wyznaczania pozycji w transporcie daje możliwość rejestracji trasy przebytej np. przez karetkę pogotowia, cysternę z niebezpiecznymi chemikaliami czy ciężarówkę z elektroniką lub alkoholem. Wiąże się to ze zwiększeniem wydajności, redukcją przestojów i możliwością podniesienia poziomu obsługi klientów.
Niestety, mimo wszystkich udoskonaleń oferowanych przez systemy satelitarnego pozycjonowania (GPS, GLONASS czy EGNOS) często mamy do czynienia z bardzo ważnym i wymagającym szczególnej uwagi problemem, jakim jest brak dostępności sygnału, np. podczas jazdy w silnie zalesionych obszarach, gęs­tej miejskiej zabudowie czy też w tunelach. Możliwe są również degradacje sygnału powodowane jego odbiciem od pobliskich obiektów. W takiej sytuacji system GPS powinien zostać zintegrowany z innymi czujnikami w celu zachowania ciągłości wyznaczania pozycji, a w przypadku jazdy w tunelu – całkowicie zastąpiony innym systemem, który mógłby wypełnić lukę spowodowaną blokowaniem sygnałów GPS i zapewnić w tym czasie wysoką dokładność informacji o pozycji i kursie.

Pełna treść artykułu w marcowym wydaniu GEODETY

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze edition_article

Geospatial Revolution, odc. 3
czy wiesz, że...
© 2005-2021 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
prześlij newsa

Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
egeodeta24@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl

facebook twitter linkedIn Instagram RSS