wiadomościMiesięcznik GEODETAprenumeratareklamaksięgarniakontaktRODOpolityka prywatnościnewsletter
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Regulamin internetowego Archiwum GEODETY


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
201620172018201920202021
| Listopad 2007, Nr 11 (150) |


• Jak nawigować F-16? • O urbanistach i geodetach w rozmowie z Olgierdem Dziekońskim • O warszawskiej geodezji mówią Tomasz Myśliński i pracownicy stołecznego Biura Geodezji i Kartografii • Artykuł recenzowany: Z EGiB do LPIS i z powrotem, czyli pozyskiwanie danych mapy ewidencyjnej w świetle potrzeb systemu LPIS oraz ...

powrót

Marek Pudło

Kamery cyfrowe

Spośród sprzedanych na świecie blisko 200 egzemplarzy cyfrowych kamer fotogrametrycznych, jedna już „lata” w polskiej firmie. Choć jej zakup to wydatek ok. miliona euro, to jednak technologia, w jakiej działa, warta jest każdej złotówki.

Fotogrametryczne kamery cyfrowe wykorzystują rozwijaną od kliku lat i już dość zaawansowaną technologię obrazowania barwnego na matrycach CCD (Charge Coupled Devices). Tablice takie wypełnione są prawie w całości elementami światłoczułymi. Materiałem tym jest krzem, a co za tym idzie CCD jest zdolne obrazować w zakresie panchromatycznym, w barwach rzeczywistych czy w bliskiej podczerwieni. Zarejestrowana przez sensor intensywność docierającej energii świetlnej jest w kolejnym kroku przetwarzana na widmo elektromagnetyczne (np. dla barw rzeczywistych będą to przedziały odpowiadające barwom podstawowym – niebieskiej, zielonej i czerwonej). Sensor CCD ma dużo większą czułość niż tradycyjna klisza fotograficzna. Może zarejestrować dla każdego kanału 12 bitów (8 bitów film), co w efekcie daje łatwiejsze obrazowanie kontras­towych obiektów (np. jasnego budynku i rzucanego cienia). Lotnicze kamery cyf­rowe mogą pracować na dwa sposoby.

Pierwszy to koncepcja skanera elektrooptycznego, w którym sensorem jest linijka czułych detektorów CCD. Obraz powstaje w sposób ciągły zgodnie z ruchem samolotu. Na zdolność rozdzielczą obrazów ma wpływ liczba czułych elementów w linijce CCD. Na rynku są już linijki, które posiadają do 12 000 elementów. Dzięki tej liczbie przy zastosowaniu w kamerze tylko jednego obiektywu otrzymuje się obrazy o rozdzielczości zbliżonej do klasycznego zdjęcia lotniczego. Takie podejście stosowane jest w instrumencie Leica ADS40, w którym użyto skanera z trzema linijkami detektorów. W czasie jednego lotu otrzymuje się trzy obrazy stereoskopowe (z obrazowania „do przodu”, w „nadirze” i „wstecz). Jeden obiektyw to także łatwość uzyskiwania obrazów wielospektralnych z identyczną geometrią, z których powstaje dobra kompozycja barwna. Trochę bardziej skomplikowany jest za to postprocessing obrazów, ponieważ każdy z nich ma inną geometrię niż tradycyjne zdjęcie i dodatkowo konieczne jest uwzględnienie rejestracji trajektorii lotu i kątów nachylenia, potrzebnych do poprawienia zniekształceń obrazów spowodowanych ruchem samolotu. Należy podkreślić, że misje fotolotnicze z wykorzystaniem tego typu kamer mogą być tańsze ze względu na większą zdolność rozdzielczą linijki CCD i związane z tym obrazowanie szerszego pasa terenu przy konkretnym terenowym wymiarze piksela...

Pełna treść artykułu w listopadowym wydaniu GEODETY

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze edition_article

Skanowanie wnętrza platformy wiertniczej
czy wiesz, że...
© 2005-2021 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
prześlij newsa

Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
egeodeta24@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl

facebook twitter linkedIn Instagram RSS