Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Listopad 2007, Nr 11 (150) |


• Jak nawigować F-16? • O urbanistach i geodetach w rozmowie z Olgierdem Dziekońskim • O warszawskiej geodezji mówią Tomasz Myśliński i pracownicy stołecznego Biura Geodezji i Kartografii • Artykuł recenzowany: Z EGiB do LPIS i z powrotem, czyli pozyskiwanie danych mapy ewidencyjnej w świetle potrzeb systemu LPIS oraz ...

powrót

Rozmawiała Katarzyna Pakuła-Kwiecińska

Wychodzimy na prostą

O warszawskiej geodezji mówią dyrektor i pracownicy stołecznego Biura Geodezji i Kartografii

Dążymy do tego, żeby ewidencja gruntów i budynków prowadzona była jak w cywilizowanym kraju. Mamy duże poparcie władz m.st. Warszawy, o czym świadczy również powołanie pełnomocnika ds. budowy i rozwoju infrastruktury informacji przestrzennej – powiedział podczas spotkania z prasą branżową Tomasz Myśliński, geodeta m.st. Warszawy.

TOMASZ MYŚLIŃSKI, dyrektor Biura Geodezji i Katastru Urzędu m.st. Warszawy: Biuro Geodezji i Katastru wraz z 16 delegaturami w dzielnicach zostało utworzone 16 sierpnia 2004 r. z wydzielenia tych służb z Biura Gospodarki Nieruchomościami. Powstanie jednolitego organizmu pozwoliło na wykonanie olbrzymiego skoku. Wszystko, co się stało przez ostatnie 3 lata, to efekt bardzo ciężkiej pracy osób zatrudnionych w biurze. Od początku istnienia biura prowadzimy wzmożony monitoring wszystkich wykonywanych prac, a załatwiamy blis­ko 300 tys. spraw rocznie. Skarg i narzekań nie unikniemy, bo to jest normalne przy takim zadaniu. Zatrudniamy prawie 300 osób, które pracują w 20 miejscach na terenie Warszawy. I to właśnie problemy lokalowe są głównym hamulcem wprowadzanych przez nas zmian.

JADWIGA RYGOL, p.o. zastępcy dyrektora BGiK ds. katastru: Modernizacja EGiB to najważniejsze zadanie realizowane w naszym biurze. Od chwili powstania BGiK rozpoczęto prace nad tworzeniem projektów, zbieraniem wszelkich danych i formułowaniem warunków modernizacji. Pierwsze projekty uzgodniono w marcu 2005 r., procedurę przetargową wszczęto w lipcu, a umowy zaczęto podpisywać już w sierpniu. Ogromnym sukcesem jest, że modernizacja została zakończona w 10 na 18 dzielnic. W pozostałych trwają prace, a całość będzie gotowa w 2010 roku (pełna ewidencja, spójność między częścią opisową i geometryczną, dla wszystkich obiektów identyfikatory zgodne z rozporządzeniem).
Warto dodać, że problemy, z jakimi się spotykamy w trakcie modernizacji EGiB, często są od nas całkowicie niezależne. Przykładem może być badanie ksiąg wieczystych, które stanowi ogromną barierę zarówno dla wykonawców, jak i dla nas. Prowadziliśmy na przykład rozmowy z prezesem sądu wieczystoksięgowego (wydział dla Warszawy Mokotowa), bo współpraca układa się nie tak, jak byś­my tego oczekiwali.

TM: Trudności spowodowane są zaszłościami historycznymi. Z faktu wcześniejszego wykonywania tych prac przez burmistrzów bierze się przede wszystkim brak jednolitości. Do tego stopnia, że na podstawie podobnych czy nawet takich samych aktów prawnych niejednokrotnie wprowadzano różne zmiany w zapisach EGiB. Nie mówiąc już o niejednolitych systemach do prowadzenia ewidencji. Obecnie mamy 18 oddzielnych baz (prowadzonych przez dzielnicowe delegatury BGiK), z czego dwie są w dwóch różnych systemach zintegrowanych (InterSeg i Kataster). Pozostałych 16 baz ma inne oprogramowanie do części opisowej, a inne do graficznej. Ta ostatnia prowadzona jest (podobnie jak mapa zasadnicza), w programie Geo-Map, i to nie w delegaturach, tylko w ośrodku w Alejach Jerozolimskich. Skoncentrowanie warszawskiej służby geodezyjnej w jednym miejscu umożliwi prowadzenie EGiB w jednej bazie. W związku z tym planujemy wdrożenie nowego, jednolitego dla całego miasta, zintegrowanego systemu do prowadzenia EGiB. Nie robiliśmy tego razem z modernizacją, bo sparaliżowałoby to funkcjonowanie inwestycji w mieście i gospodarki nieruchomościami za jednym zamachem. Zakończenie modernizacji EGiB będzie się wiązało z odejściem od wykonywania wyrysów przez wykonawstwo geodezyjne.

KATARZYNA PAKUŁA-KWIECIŃSKA: Czy zintegrowany system informatyczny do EGiB został już wybrany?
TM
: Nie, ale na pewno zrobimy to w zgodzie z Prawem zamówień publicznych. Jako warszawska służba geodezyjna funkcjonujemy w strukturach miasta i najwięcej zależy tutaj od Biura Zamówień Publicznych.

JR: BGiK nadzoruje i koordynuje prace związane z EGiB we wszystkich delegaturach. Dotychczasowa niejednolitość jej prowadzenia jest przedmiotem naszego szczególnego zainteresowania. Obecnie wszystkie decyzje administracyjne wydawane w delegaturach są uzgadniane na etapie projektów. Decyzje, które przechodzą przez nasze ręce, są przygotowywane w sposób sformalizowany, z pełnym uzasadnieniem prawnym i merytorycznym. W związku z tym niewiele jest teraz skutecznych odwołań od tych decyzji. Poza tym ujednolicenie i standaryzacja udostępniania danych, a także zmiana sposobu obsługi z nastawieniem na klienta również wpływają na zmniejszenie liczby skarg.

TM: Dążymy do tego, żeby EGiB była prowadzona jak w cywilizowanym kraju. Mamy duże poparcie władz miasta, o czym świadczy m.in. powołanie pełnomocnika ds. budowy i rozwoju infrastruktury informacji przestrzennej. Zadanie to jest realizowane ponad podziałami na biura i pozwala na współpracę innych biur przy podejmowaniu odpowiednich decyzji i łączeniu wszystkich baz.
Natomiast u burmistrzów działają tzw. wydziały obsługi mieszkańców (WOM-y), poprzez które bardzo łatwo można obsłużyć każdy wniosek. Dążymy również do tego, żeby z bazy ewidencji gruntów i budynków można było korzystać przez internet. Niestety, prawo geodezyjne nie do końca umożliwia nam takie udostępnianie danych. Staramy się więc razem z Biurem Prawnym znaleźć jakieś rozwiązania...

Pełna treść wywiadu w listopadowym wydaniu GEODETY

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Pomiary geodezyjne uskoku San Andreas
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji: geoforum@geoforum.pl

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
e-mail: geoforum@geoforum.pl
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS