Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Grudzień 2007, Nr 12 (151) |


• Mapy akustyczne dużych miast • Adam Iwaniak o wypełnianiu luki informacyjnej, czyli SDI inaczej • Artykuł recenzowany: Z LPIS do EGiB i co dalej? • Pół wieku z geodezją – rozmowa z prof. Stefanem Przewłockim • GPS w badaniach konstrukcji mostowych • Fachowiec i koncyliator – o roli geodety w ...

powrót

Marek Pudło

Land Rover Freelander 2

Po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów nie chce się z tego samochodu wysiadać. A jeśli już koniecznie trzeba się zatrzymać i wykonać pomiar geodezyjny, myśli się tylko o tym, by jak najszybciej wrócić do środka.

Land Rover Freelander 2 należy do segmentu kompaktowych aut 4x4. W przeciwieństwie do konkurentów posiada stały napęd na cztery koła realizowany przez system Haldex. Wartość momentu obrotowego przekazywanego na tylną oś zależy od warunków drogowych. Jest największa w trudnym terenie, podczas jazdy w piasku, błocie, śniegu, podjeżdżania pod górkę czy pochyłego zjazdu, a także na szosie – podczas ruszania, jazdy po łukach i zakrętach, nagłego zerwania przyczepności przez przednie koła (np. w trudnych warunkach pogodowych), przy szybko pokonywanych zakrętach. Wyłącznie przednia oś napędzana jest podczas stabilnej jazdy samochodu po prostych odcinkach szosy. Brak reduktora z rasowego czteronapędowca, skutecznie rekompensuje elektronika z systemem Terrain Response na czele. Pokrętłem umieszczonym obok dźwigni zmiany biegów wybieramy jeden z czterech rodzajów nawierzchni (asfalt, lód, piach, błoto), a system, sterując ESP, ABS i HDC (kontrola zjazdów ze wzniesień), dba o to, żebyśmy nie zakopali się w sypkim piasku, błocie i bezpiecznie przemieszczali się po zaśnieżonej leśnej drodze. Trzeba jednak pamiętać, że nie jest to konstrukcja do pokonywania np. rowów z błotem po osie kół. Ale na jesienną budowę będzie jak znalazł. Terenowego charakteru dodaje także wysokie zawieszenie, z dużym prześwitem i sporymi – 17- lub 18-calowymi kołami. Mimo takiej konstrukcji samochód prowadzi się niespodziewanie lekko, jakby ważył 900 kg i mierzył 3,50 m. Każde potknięcie kierowcy w sztuce kierowania natychmiast korygowane jest przez elektronikę...

Pełna treść artykułu w grudniowym wydaniu GEODETY

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Apeks skanuje w Trójmieście
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji: geoforum@geoforum.pl

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
e-mail: geoforum@geoforum.pl
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS