Konrad Meisner
Autodesk Map Series 6
Tworzenie i edycja części graficznej mapy. Miesiąc temu poznaliśmy sposoby poprawnego konfigurowania projektu i zasilania go danymi [GEODETA 1/03]. Dzisiaj zajmiemy się stroną graficzną mapy, jej tworzeniem i modyfikacją.
|
Grafika Autodesk Map został stworzony na bazie AutoCAD-a 2002, po którym odziedziczył ogromny potencjał edycji grafiki. Do odpowiednich narzędzi użytkownik ma dostęp poprzez menu główne, paski narzędzi oraz listę poleceń (tak samo, jak w AutoCADzie). A jest w czym wybierać. Do rysowania można użyć elementów punktowych, liniowych, powierzchniowych i przestrzennych. W menu Rysuj/Draw (rys. 1) dostępne są: punkty, odcinki, polilinie, multilinie, łuki, splajny, okręgi, elipsy, równoległoboki oraz równoległościany, sfery, stożki, torusy i wiele innych. Wszystkie te obiekty graficzne można tworzyć na podstawie bardzo wielu parametrów. Na przykład projektant może narysować łuk na podstawie znajomości jego trzech dowolnych punktów lub kombinacji takich danych, jak początek, środek i koniec łuku, kąt środkowy, długość, promień czy zadany kierunek prostej stycznej. Wartości poszczególnych zmiennych mogą być podane zarówno przez wskazanie na mapie, jak i wpisanie z klawiatury. Najważniejsza jest jednak możliwość wszechstronnej zmiany parametrów graficznych każdego z obiektów wektorowych, znacznie wykraczająca poza ramy typowych systemów informacji przestrzennej, w których narysowany łuk można, co najwyżej, przesunąć w inne miejsce. W Autodesk Map z łukiem (podobnie jak z każdym innym obiektem) możemy zrobić niemal wszystko. Narzędzia edycyjne zgromadzone w menu Zmiana/Modify (rys. 1) pozwalają na przeniesienie obiektu, jego obrót, przycięcie, przedłużenie, podzielenie, powielenie, przeskalowanie, rozciągnięcie, zaokrąglenie, fazowanie, tworzenie odbicia lustrzanego, kopii równoległej do obiektu i wiele innych operacji. Każda z nich wykonywana jest bardzo dokładnie i na różne sposoby. W precyzyjnym kreowaniu i modyfikacji części graficznej mapy wydatnie pomaga moduł przyciągania obiektów (Snap). Narzędzie to znane jest także w innych systemach GIS. W Autodesk Map jest ono w pełni interaktywne i konfigurowalne. Pozwala na przyciąganie do środka obiektu, do jego końców, wierzchołków, przecięć odcinków czy węzłów. Za pomocą różnego rodzaju wskaźników program pokazuje także pozorne przecięcia prostych, przedłużenia obiektów, kierunki prostopadłe i styczne do obiektów czy najbliższe punkty.
Pełna treść artykułu w lutowym wydaniu GEODETY
powrót
|