Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Luty 2003, Nr 2 (93) |


• Nie pozwolimy na wykonywanie obrazków – mówi wiceprezes GUGiK Ryszard Preuss • Zabawa w LPIS – na marginesie przetargu na budowę baz danych Systemu Identyfikacji Działek Rolnych • EUPOS a sprawa polska • Z GPS-em w morze, czyli przegląd nawigacyjnych odbiorników GPS do zastosowań morskich • Kompendium ...

powrót

redakcja

Z GPS-em w morze

Przegląd odbiorników nawigacyjnych. Mimo iż klasyczna nawigacja korzysta ze stosunkowo prostych narzędzi (kompas, sekstant, chronometr, cyrkiel czy trójkąt nawigacyjny), sama wcale nie jest zadaniem łatwym. Wręcz przeciwnie, dawniej uważana była za wiedzę tajemną, dostępną jedynie nielicznym. Obecnie marzenie o łatwej nawigacji urzeczywistnia się m.in. dzięki odbiornikom GPS. Co więcej, techniki satelitarne spełniają wciąż rosnące wymagania dotyczące precyzji, szybkości i niezawodności wyznaczania pozycji oraz nawigowania jednostką pływającą.

Na kolejnych stronach prezentujemy odbiorniki GPS do nawigacji morskiej – jest to zaledwie fragment oferty dostępnej na naszym rynku. Wszystkie publikowane w tabelach dane pochodzą od polskich dystrybutorów lub sprzedawców sprzętu.
W zestawieniu znalazły się zarówno proste odbiorniki z wbudowanym wyświetlaczem (funkcjonalnością przypominające nieco urządzenia ręczne prezentowane w poprzednim numerze), jak i bardziej zaawansowane (o dokładności nawet centymetrowej i szerokim zastosowaniu, nie tylko w nawigacji) – montowane na statkach i współpracujące z komputerem pokładowym, a więc niewymagające własnego ekranu. W przypadku profesjonalnych systemów komputer taki integruje dane z odbiornika GPS z informacjami pochodzącymi z różnego rodzaju czujników, sonarów, echosond itp., ale także baz danych GIS. Możliwości związane z projektowaniem trasy rejsu, przeliczaniem współrzędnych w czasie rzeczywistym, korygowaniem zmian położenia anteny GPS spowodowanych falowaniem, włączaniem alarmów czy wyświetlaniem danych na tle cyfrowej mapy są uzależnione od zainstalowanego w komputerze oprogramowania. Z tego też względu nieistotna jest wielkość pamięci odbiornika (musi jej wystarczyć jedynie na zapamiętanie ustawień), a oprogramowanie wewnętrzne służy najczęściej do jego konfiguracji i określania pozycji. Takie rozwiązanie pozwala na integrowanie odbiornika z innymi systemami pomiarowymi i nawigacyjnymi, nie ograniczając jego funkcji do z góry narzuconych przez producenta. Profesjonalne odbiorniki przeciętnego Czytelnika mogą szokować ceną. Jeśli jednak uwzględnimy fakt, że taki sprzęt może zapewnić bezpieczeństwo statkowi wartemu dziesiątki milionów dolarów, spojrzymy na tę inwestycję zupełnie inaczej.
Z uwagi na specyfikę warunków morskich warto pamiętać, że GPS bez zewnętrznej anteny narażony jest na jachcie na wydłużenie czasu wyszukiwania pozycji (przeszkadza w tym np. takielunek), co łączy się z większym poborem energii i mniejszą dokładnością. Jeśli zaś mamy antenę zewnętrzną (niektóre profesjonalne odbiorniki mają nawet podwójne czy wręcz poczwórne), optymalnym rozwiązaniem jest umieszczenie jej na topie masztu. Stąd też wynika inna istotna cecha tego typu sprzętu (szczególnie dotycząca właśnie anteny) – wodoszczelność. Do elektroniki, zwłaszcza na jednostce pływającej, należy mieć ograniczone zaufanie (mimo jej wielu zalet). Kiedy wysiada zasilanie albo następuje awaria sprzętu, do serwisu jest z reguły daleko. Dlatego posiadanie GPS-a nie zwalnia ze znajomości i praktykowania tradycyjnych metod nawigacji.

Pełna treść artykułu w lutowym wydaniu GEODETY

powrót

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Skaning lotniczy Nysy
play thumbnail
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
[email]
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama