|
• Cyfrowo po morzach i oceanach – mapy
elektroniczne i GIS w nawigacji morskiej, cz. I
• Trzy resorty o użytkach • Na
Wiśniową, proszę – redakcyjny test
AutoMapy • Kompendium infrastruktur danych
przestrzennych (The SDI Cookbook), cz. II, pod
red. prof. Jerzego Gaździckiego • Mały
krok, duży zysk, czyli ...
powrót
|
Jerzy Gaździcki
Jeśli zmieniać, to na lepsze
Podstawy pojęciowe nowelizacji Prawa geodezyjnego i kartograficznego. Z przykrością należy stwierdzić, że nowelizacja ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, zwanej w dalszej części tego artykułu krótko ustawą, nie spotyka się z należytym zainteresowaniem środowiska geoinformacyjnego. Zapewne znaczna część tego środowiska po prostu nie jest poinformowana o kierunkach projektowanych zmian, a większości – brak wiary w możliwość uzyskania wpływu na ostateczne rozstrzygnięcia ustawowe. Nie jest to zjawisko pozytywne, ponieważ jedną z pożądanych cech społeczeństwa pretendującego do miana społeczeństwa obywatelskiego powinna być dążność do współtworzenia prawa.
|
Dla geodetów i kartografów nowelizowana ustawa jest aktem o znaczeniu fundamentalnym, stanowiącym podstawę wszelkich regulacji pochodnych, przepisów technicznych i administracyjnych. Jakość tej ustawy, jej wewnętrzna spójność i zgodność z odpowiednimi aktami normatywnymi polskiego systemu prawa oraz prawa europejskiego, będzie w sposób istotny wpływała na funkcjonowanie geodezji i kartografii w państwie, w tym na zawód geodety i kartografa. W akcie tej rangi każdy zapis jest ważny, każde słowo ma znaczenie, nawet szyk zdania może być istotny przy interpretacji przepisu. Są to truizmy, ale trzeba je powtarzać wobec powszechnej negatywnej opinii o jakości prawa stanowionego obecnie w Polsce. Można się przecież obawiać, że opinia ta będzie rozciągnięta również na nowelizowaną ustawę. W połowie ubiegłego roku odbyło się burzliwe posiedzenie Państwowej Rady Geodezyjnej i Kartograficznej, podczas którego poddano krytycznej ocenie wstępny projekt nowelizacji ustawy (GEODETA 7/2002). Koncentrując się raczej na kierunkach nowelizacji, stwierdzono wówczas nagromadzenie błędów merytorycznych i usterek formalnych w zakresie utrudniającym szczegółowe opiniowanie projektu, a także proponowano udział w dalszych pracach nad ustawą zespołu utworzonego z członków Rady. W styczniu 2003 roku na stronie internetowej Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii (www.gugik.gov.pl) opublikowany został kolejny projekt nowelizacji ustawy uwzględniający wyniki uzgodnień międzyresortowych. Jest to już zatem dokument o charakterze oficjalnym, zasługujący na wnikliwą uwagę. Ze względu na objętość upowszechnionego dokumentu (30 stron), w niniejszym opracowaniu rozpatruje się tylko jeden jego fragment – artykuł 2 zawierający zbiór definicji wybranych terminów. Tego rodzaju podejście ma dwie zalety. Po pierwsze, możliwe staje się pokazanie przykładów usterek oraz interpretacyjnych wątpliwości. Po drugie, definicje te są istotne, ponieważ stwarzają podstawy pojęciowe nowelizacji ustawy. Komentowane definicje podano niżej w akapitach wyróżnionych półgrubą kursywą. Pozostały tekst zawiera komentarze, często w formie pytań zwracających uwagę czytelnika na kwestionowane sformułowania.
Pełna treść artykułu w marcowym wydaniu GEODETY
powrót
|
REKLAMA |
|
|