redakcja
Jak w zwierciadle
Wyniki kontroli NIK Najwyższa Izba Kontroli oceniła działanie Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, 8 urzędów marszałkowskich i 17 starostw. Poniżej przedstawiamy wybrane fragmenty z „Informacji o wynikach kontroli prawidłowości tworzenia i gospodarowania zasobem geodezyjnym i kartograficznym w latach 1999-2002 (III kwartały)”.
|
1. Państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny na poziomie centralnym, wojewódzkim i powiatowym wg stanu na 30 września 2002 r. był niekompletny, nie założono i nie prowadzono: baz danych Krajowego Systemu Informacji o Terenie (SIT), ewidencji budynków oraz geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu. Mapa zasadnicza nie obejmowała całej powierzchni terenów zabudowanych i zurbanizowanych kraju. Ortofotomapa pokrywała 15,0% powierzchni kraju. Program modernizacji SIT realizowany był opieszale. Ustalenia kontroli wykazały także, że państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny aktualizowany był z opóźnieniem, co prowadziło do ograniczenia jego przydatności. Wskazuje to na nierzetelne wykonywanie zadań przez Służby Geodezyjne i Kartograficzne.
1.1. Na koniec 2001 r. pokrycie powierzchni kraju mapą zasadniczą wynosiło 40,2% powierzchni kraju, w tym mapą zasadniczą o pełnej treści – 16,8%. Dla 78 172 ha, tj. 3,3% terenów zabudowanych i zurbanizowanych kraju, nie sporządzono w ogóle mapy zasadniczej. W co trzecim skontrolowanym starostwie mapa zasadnicza nie była aktualizowana na bieżąco, tj. niezwłocznie po złożeniu dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej do ośrodka dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej.
1.2. Z badań kontrolnych wynika, że skontrolowani starostowie założyli ewidencję gruntów. Starostowie nie założyli natomiast ewidencji budynków, mimo obowiązku wynikającego z art. 7d pkt 1 ustawy Pgik. Na 17 skontrolowanych starostw tylko w 4 ewidencją objęto część budynków. W 6 starostwach rozpoczęto zakładanie ewidencji budynków, a w pozostałych 7 skontrolowanych starostwach nie rozpoczęto prac w tym zakresie. Starostwa nie posiadały danych lub informacji w postaci: rejestrów budynków, rejestrów lokali, kartotek budynków i lokali. Dysponowały natomiast mapą zasadniczą, na której uwidaczniane były tylko kontury budynków. Modernizacja ewidencji gruntów i budynków przebiega z opóźnieniem. Z kontroli Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii wynika, że system informatyczny umożliwiający prowadzenie ewidencji gruntów i budynków, obejmujący pełny zakres danych ewidencyjnych, którego termin uruchomienia do dnia 31 grudnia 2003 r. określono w § 80 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia MRRiB z dnia 29 marca 2001 r., wprowadzony został w ponad połowie starostw. Natomiast co szóste starostwo założyło bazy danych ewidencyjnych umożliwiających tworzenie raportów z: rejestru budynków, rejestru lokali, kartoteki budynków, kartoteki lokali.
Pełna treść artykułu w sierpniowym wydaniu GEODETY
powrót
|