wiadomościksięgarniaprenumeratareklamakontaktRODOpolityka prywatności
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
reklama
strona główna rss
PRENUMERATA TRADYCYJNAPRENUMERATA CYFROWA
film
Geoida od GOCE
blog
DRONY DLA GEODETY

DRONY DLA GEODETY
NAWI

NAWI
NIWELATORY

NIWELATORY
TACHIMETRY

TACHIMETRY
SKANOWANIE LASEROWE

SKANOWANIE LASEROWE
BENTLEY GEOMAGAZYN

BENTLEY GEOMAGAZYN


reklama
reklama

Archiwum GEODETY


Regulamin internetowego Archiwum GEODETY


1995199619971998199920002001200220032004
2005200620072008200920102011201220132014
20152016201720182019
| Kwiecień 2006, Nr 4 (131) |


• Jan Medyński, mierniczy granic II RP • Inspektor widzi, niewiele może, czyli pozycja WINGiK-a • Izba a WBGiTR-y • Co z trzecim wymiarem? – infrastruktura danych przestrzennych inaczej, cz. VI • Zestawienie niwelatorów laserowych

powrót

Marek Ziemak

Izba a WBGiTR-y

Sporo emocji budzą ostatnio wystąpienia Geodezyjnej Izby Gospodarczej o wykluczenie WBGiTR-ów z postępowań o zamówienia publiczne. Wynikają one nie z naszych osobistych poglądów czy antypatii, ale z analizy stanu prawnego i konieczności zachowania elementarnych zasad uczciwej konkurencji.

Wojewódzkie biura geodezji i terenów rolnych (WBGiTR-y) dla udokumentowania swoich praw do występowania na rynku usług geodezyjnych okazują statuty uchwalone przez sejmiki wojewódzkie. Statuty te przyznają im nieograniczony rzeczowy zakres działania w dziedzinie geodezji i kartografii (poszerzony często o reprodukcję, obrót nieruchomościami itp.) oraz terytorialny zasięg obejmujący obszar całego kraju, a nawet... świata. Tak się składa, że żadna instytucja zewnętrzna w stosunku do sejmików nigdy nie badała zgodności tych statutów z prawem. Spróbujmy więc wziąć się do tego sami.
I co znajdujemy w polskim prawie? Sprawy samorządów wojewódzkich reguluje ustawa o samorządzie województwa z 5 czerwca 1998 roku. Zgodnie z nią samorząd wojewódzki uchwala swój statut. Każdy taki statut stwierdza – zgodnie z ustawą – że obszarem działania danego samorządu jest jego województwo (i tylko ono). W zakresie rzeczowym samorząd województwa zajmować się ma sprawami przewidzianymi w innych ustawach, ale dotyczącymi oczywiście urzędu marszałkowskiego i wszystkich jednostek organizacyjnych samorządu. Uchwalając więc statut swojego zakładu budżetowego, sejmik nie może wyjść poza te ograniczenia.

Pełna treść artykułu w kwietniowym wydaniu GEODETY

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze edition_article



reklama

Wydanie

rok
słowa kluczowe
rozdzielane przecinkami

reklama





© 2005-2019 Geodeta Sp. z o.o.
mapa stronyprenumeratareklamakontakt