Adam Linsenbarth
Wyjście na prostą
Główne założenia nowelizacji programu INSPIRE Rozpoczęty w końcu roku 2001 program INSPIRE dotyczący utworzenia Europejskiej Infrastruktury Danych Przestrzennych przechodził różne koleje losu. O poszczególnych etapach prac nad nim informowaliśmy już na tych łamach (GEODETA 6/2002 oraz 4, 5, 6, 8/2003). Po okresie niepewności w grudniu 2003 roku podjęto kolejne istotne decyzje dotyczące jego przyszłości.
|
Na 8. posiedzeniu Grupy Ekspertów INSPIRE, które odbyło się 15 grudnia 2003 r. w Brukseli, przedstawiono wstępne propozycje dotyczące zmiany zakresu programu, wynikające m.in. z wyników publicznej konsultacji internetowej przeprowadzonej w pierwszej połowie 2003 r. W celu przygotowania znowelizowanej propozycji powołano dwie grupy działania: - Zakres Programu INSPIRE (Task Force Scoping) – pod przewodnictwem Chrisa Steenmansa z Europejskiej Agencji Środowiska, - Rozszerzona Analiza Skutków Wdrożenia Programu INSPIRE (Extended Impact Assessment) – pod przewodnictwem Hansa Dufourmonta z Europejskiej Agencji Statystycznej.
Podstawowe założenia Generalne założenia pozostały bez zmian, natomiast pewnym modyfikacjom uległ zakres tematyczny programu. Jego celem jest stworzenie europejskiej infrastruktury danych przestrzennych odpowiadającej wielu potrzebom, z których na pierwszy plan wysuwa się ochrona środowiska. Taka infrastruktura umożliwi planowanie, wdrażanie i ocenianie różnych programów, zadań oraz polityki Unii Europejskiej związanych ze strategią 6. Programu Działań na Rzecz Ochrony Środowiska (6th Environmental Action Programme) oraz dyrektywami dotyczącymi problematyki wody, ochrony gatunków, oceny stanu środowiska itp. Te podstawowe dane referencyjne dotyczące informacji przestrzennej są niezbędne dla wsparcia polityki branżowej i strukturalnej oraz procesu integracyjnego różnych strategii i programów. INSPIRE ma być zogniskowany na podstawowej infrastrukturze danych przestrzennych, które mają zastosowanie w innych zagadnieniach tematycznych i na różnych poziomach. Mówiąc krótko, skupia się na danych referencyjnych, a nie na danych tematycznych. Ma on poprawić: - dostęp do jednolitych danych przestrzennych we Wspólnocie i do powszechnego stosowania danych tematycznych w formie elektronicznej, - koherencję przestrzenną tematycznych danych o środowisku poprzez ustanowienie zasad, standardów i wytycznych dotyczących obiektów przestrzennych, - współdziałanie pomiędzy krajowymi infrastrukturami danych przestrzennych w ramach Europejskiej Infrastruktury Danych Przestrzennych.
Trzy grupy danych INSPIRE nie odnosi się do danych przestrzennych na najniższym (lokalnym) poziomie zarządzania, jeśli nie są one potrzebne na poziomie wyższym. W wyniku przeprowadzonej analizy potrzeb użytkowników i konieczności realizacji zadań wynikających z obowiązujących zarządzeń, dyrektyw i programów wykonano zestawienie ilustrujące częstotliwość występowania podstawowych danych referencyjnych i tematycznych w odniesieniu do poszczególnych programów (tabela obok). Wynika z niego wyraźnie, że wiele danych tematycznych jest stosowanych sporadycznie, w związku z czym nie muszą być objęte programem INSPIRE. Zestawienie to w znacznej mierze pokrywa się z wynikami publicznej konsultacji internetowej, której analizy pozwoliły podzielić dotychczasowy zakres tematyczny na trzy grupy: - dane podstawowe (aneks I), - powszechnie używane dane tematyczne (aneks II), - dane nie objęte zakresem INSPIRE (odrzucone).
Pełna treść artykułu w czerwcowym wydaniu GEODETY
powrót
|