Jadwiga Sowa
Raport 2003
Konkurencja zmusza podmioty gospodarcze do stałej poprawy efektywności gospodarowania: obniżania kosztów, podwyższania jakości oferowanych usług i towarów oraz dostosowania podaży do zmieniających się potrzeb rynkowych. Jak działania w sferze produkcji i marketingu w 2003 r. przełożyły się na wyniki finansowe firm skupionych w Krajowym Związku Pracodawców Firm Geodezyjno-Kartograficznych „Polska Geodezja Komercyjna”?
Poniższy raport przedstawia niektóre dane dla 18 przedsiębiorstw geodezyjno-kartograficznych, wyjęte ze szczegółowego analitycznego opracowania wykonanego na użytek Związku (na wykresach dane 17 firm zostały usystematyzowane według wartości aktywów, a jedna nie wyraziła zgody na publikację danych).
Sprzedaż i zysk - Widoczne jest zatrzymanie spadku sprzedaży, który trwał od 2000 r. Średni poziom sprzedaży w 2003 r. w cenach bieżących był o 1,7% wyższy niż w roku 2002 (w cenach porównywalnych o 0,9%). Największą dynamikę sprzedaży odnotowały: OpeGieKa z Elbląga – 56%, OPGK-i z Koszalina – 31,5% i Bydgoszczy – 23,6%, PMG z Katowic – 18,5%, PUG z Częstochowy – 16,2% oraz OPGK GEOMAP z Zielonej Góry – prawie 15%. - Wszystkie prezentowane firmy uzyskały dodatni wynik finansowy, osiągając rentowność netto na poziomie 2,4% (po wyeliminowaniu dwóch przypadków, w których dominującym źródłem przychodów była sprzedaż majątku firmy). Średnia rentowność wszystkich firm wyniosła 14,8%. Optymalizacja posiadanych zasobów jest jednym z kierunków pozyskania środków na rozwój przedsiębiorstwa w trudnych dla gospodarki latach. Na końcowy wynik działalności coraz większy wpływ mają inne działania (operacyjne, finansowe). Biorąc pod uwagę tylko tradycyjną działalność firm, najwyższą rentowność w 2003 r. uzyskały OpeGieKa z Elbląga – 10,1% przed PMG z Katowic – 5,8%. Aż osiem z prezentowanych firm osiągnęło rentowność netto poniżej 1%.
Pełna treść artykułu w czerwcowym wydaniu GEODETY
powrót
|