Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Lipiec 2011, Nr 7 (194) |


• Na pasie startowym - rozmowa z Jerzym Anasiewiczem o obsłudze inwestycji liniowych na warszawskim Okęciu • Pilotaż modernizacji ewidencji gruntów i budynków • Mobilna rewolucja - systemy skanowania i kartowania • Geodeta w świecie reklamy • Geodezyjne ślady solnego kataklizmu w Wapnie • Granice gruntów objętych ...

powrót

Jerzy Królikowski

Latać każdy może

Bezzałogowe statki powietrzne (Unmanned Aerial Vehicle – UAV, po polsku – BSP) zrewolucjonizowały już współczesne pole bitwy. Teraz zmieniają oblicze teledetekcji i fotogrametrii.

Pierwszy samolot wzbił się w powietrze w 1903 r. w Stanach Zjednoczonych. Na dziewiczy lot maszyny bezzałogowej trzeba było czekać 13 lat. W 1916 roku angielski konstruktor Archibald Montgomery Low opracował maszynę ochrzczoną jako „Aerial Target”. Jak sama nazwa wskazuje, był to ruchomy cel, dzięki któremu brytyjska armia mog­ła bezpiecznie testować broń przeciwlotniczą. W tym samym roku inżynierowie pracujący po drugiej stronie Atlantyku skonstruowali Hewitt-Sperry Automatic Airplane – maszynę, która dzięki bazującemu na żyroskopach autopilotowi mog­ła przenosić i zrzucać bomby o wadze do 450 kg na odległość nawet 100 km.
Bezpilotowe maszyny latające z powodzeniem wykorzystywane były zarówno podczas pierwszej, jak i drugiej wojny światowej. Nie odegrały one jednak w tych konfliktach istotnej roli. Przełomem okazała się interwencja wojsk amerykańskich w Wietnamie. Wykorzystano wówczas blisko 3,5 tys. maszyn typu UAV. Co więcej, po raz pierwszy użyto ich do celów wywiadowczych.
Choć konflikt zakończył się porażką USA, od tego momentu znaczenie tych samolotów szybko rosło. Co więcej, po zimnej wojnie znalazły również zastosowanie poza wojskiem. Na początek w służbach porządkowych, a później także w prywatnych przedsiębiorstwach. W Polsce z ich zalet korzystają już m.in. żołnierze, strażacy oraz policjanci.
BSP stały się dobrze rozwiniętą gałęzią lotnictwa. Do grupy tej zalicza się zarówno lekkie i małe modele tworzone przez hobbystów, jak i duże maszyny wojskowe. Np. amerykański Global Hawk może unosić się w powietrzu nawet 36 h, a X-51 lata z prędkością do 9,8 Macha...

Pełna treść artykułu w lipcowym wydaniu GEODETY

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Wypis lub wyrys przez ePUAP
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji: geoforum@geoforum.pl

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
e-mail: geoforum@geoforum.pl
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS