Joanna Mostowska
Wyzwania kolejowe
19 tys. kilometrów linii kolejowych, 44 tys. rozjazdów, 25 tys. obiektów inżynieryjnych, 25 tys. kilometrów sieci trakcyjnej, 16 tys. przejazdów kolejowo-drogowych na poziomie szyn – to infrastruktura zarządzana przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Utrzymanie jej bezpieczeństwa, sprawności technicznej i niezawodności jest poważnym wyzwaniem.
|
Zadanie to jest tym trudniejsze, że z państwowej, wielkiej instytucji wydzielono poszczególne spółki, zwolniono łącznie 1/3 pracowników, a nowo powstałe firmy zostały z zaniedbanym i przestarzałym sprzętem i administracją. Wydaje się jednak, że PKP PLK rozumie swoją sytuację i stara się stworzyć z przestarzałego systemu nowoczesną kolej. Zarząd szuka najlepszych rozwiązań, stawia na prace badawczo-rozwojowe i współpracę z placówkami naukowymi. 21 kwietnia w siedzibie PKP PLK zorganizowano spotkanie dotyczące prac geodezyjnych na potrzeby kolei. Na wstępie Marek Pawlik, wiceprezes Zarządu PKP PLK, zaznaczył, że wśród wyzwań stojących przed firmą jest ujednolicenie i uporządkowanie prac geodezyjnych w kolejnictwie, jak również zbudowanie systemu gromadzenia, analizy i przetwarzania danych przestrzennych. Następnie odbyła się kilkugodzinna sesja referatów na temat badań oraz dyskusji dotyczących geodezji i pomiarów dla usprawnienia kolei. Dwa wykłady miały charakter formalny. Prof. Bogdan Ney (reprezentujący IGiK) przedstawił wstępne założenia powstającej „Instrukcji technicznej pomiarów geodezyjnych na liniach kolejowych zarządzanych przez spółkę PKP PLK”. Zapewnił przy tym, że dokument ten będzie się skupiał na regulacji dokładności pomiarów, aspektach zbierania i zarządzania danymi, umożliwiając jednak stosowanie zarówno istniejących, jak i nowych metod. Ma to zapobiec zbyt szybkiej dezaktualizacji instrukcji. Dokument ma zawierać wytyczne dotyczące pomiarów geodezyjnych, sporządzania map i ortofotomap oraz przekazywania danych do zasobów. Poza typowymi wymaganiami i prawami obowiązującymi w całej geodezji, dokument będzie obejmował specyfikę prac na kolei – zasady umieszczania znaków kolejowych, regulacji osi torów czy geodezyjną obsługę napraw torów. Instrukcja powinna być opracowana do listopada br. i zostanie poddana konsultacjom. ...
Pełna treść artykułu w majowym wydaniu GEODETY
powrót
|