Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.

Przegląd bezzałogowych płatowców do celów geodezyjnych 2019


Parada innowacji

O ile nowe odbiorniki GNSS czy tachimetry nie są już w stanie nas zaskoczyć, tak drony co roku przynoszą nam wiele technologicznych niespodzianek. Co jest teraz najnowszym krzykiem mody?

Pionowo i poziomo

Hitem stały się m.in. pionowzloty, a więc płatowce zdolne do pionowego startu i lądowania. Są one szczególnie praktyczne wśród gęstej zabudowy, gdzie trudno znaleźć dogodny teren do rozpoczęcia i zakończenia bezzałogowej misji. Zaletą pionowego lądowania jest ponadto znacznie mniejsze prawdopodobieństwo uszkodzenia maszyny, co w przypadku płatowców wcale nie jest taką rzadkością.

Maszyny te mają też pewne wady, z których kluczową jest podwyższona waga i gorsza aerodynamika, co zmniejsza udźwig i skraca czas lotu. Trzeba jednak przyznać, że producenci coraz skuteczniej radzą sobie z tym problemem.

fot. Wingtra

Bezzałogowe BHP

U-Space to hasło powtarzane w branży geodezyjnej coraz częściej. Kryje się pod nim wygospodarowanie przestrzeni powietrznej przeznaczonej specjalnie dla ruchu autonomicznych dronów. Z ust „dronowców” nie schodzi także skrót BVLOS oznaczający loty poza zasięgiem wzroku – po niedawnej nowelizacji prawa ich wykonywanie stało się w Polsce znacznie łatwiejsze.

Wszystko to sprawia, że nad naszymi głowami będzie unosić się coraz więcej dronów, powodując rosnące ryzyko wypadków. By je ograniczyć, producenci bezzałogowców wyposażają je w coraz bardziej zaawansowane funkcje bezpieczeństwa. Jednym z liderów jest chińska firma DJI, która wdraża w swoich maszynach narzędzia geofencingu (zapobiegają one wlatywaniu m.in. na teren lotniska) czy ostrzegania o zbliżaniu się do załogowych statków powietrznych.

Najeżony sensorami

Jeszcze parę lat temu większość dronów wyposażona była tylko w prosty cyfrowy aparat i odbiornik GPS o metrowej dokładności, a dziś na rynku dostępna jest szeroka gama sensorów przeznaczonych specjalnie dla bezzałogowców. Wymieńmy tu choćby lekkie skanery laserowe czy profesjonalne aparaty z matrycą nawet 100 Mpx. Do tego dochodzą kamery termalne czy pracujące w bliskiej podczerwieni, a natknąć można się i na przypadki wykorzystania… georadaru!

Na popularności zyskują ponadto odbiorniki RTK, dzięki którym można znacznie zmniejszyć liczbę fotopunktów. Niemały wpływ na upowszechnienie tego modułu miała wspomniana firma DJI, prezentując popularnego Phantoma w wydaniu RTK.

Długodystansowo

Dzięki popularyzacji elektrycznych samochodów szybki postęp dokonuje się również w zakresie pojemności baterii, co pozwala na wykonywanie znacznie dłuższych lotów. Bardzo obiecująco prezentują się wyniki badań naukowców z Case Western Reserve University w Ohio. Dzięki umieszczeniu specjalnych lekkich baterii wewnątrz skrzydeł płatowca udało im się wydłużyć czas lotu z 91 do aż 171 minut!

Dane na już

Nie mniej ważne są innowacje w zakresie oprogramowania do planowania i nadzorowania misji oraz przetwarzania danych. Producenci wychodzą z siebie, by było ono coraz prostsze w obsłudze. W ostatnim czasie kładą również nacisk na dostarczanie modeli 3D czy ortofotomapy jeszcze w trakcie trwania nalotu. Oczywiś­cie dokładność takich danych nie oszałamia, ale np. w zarządzaniu kryzysowym są one na wagę złota.

Wyraźnie rośnie także popularność przetwarzania w chmurze. To szczególnie atrakcyjne rozwiązania dla firm, które drona używają sporadycznie, więc nie opłaca im się inwestować w licencje na oprogramowanie czy rozbudowane stacje robocze.

Podsumowując, postęp technologiczny sprawia, że drony do celów geodezyjnych z jednej strony stają się narzędziem coraz łatwiej dostępnym – zarówno pod względem ceny, jak i łatwości obsługi. Z drugiej zaś roś­nie ich specjalizacja. Coraz trudniej będzie więc znaleźć problem, którego nie da się rozwiązać przy ich użyciu.

Jerzy Królikowski

Przegląd bezzałogowych płatowców do celów geodezyjnych

Pełne zestawienie płatowców dostępne jest w formie interaktywnego flipbooka lub pliku PDF


Pobieranie danych BDOT10k oraz wtyczka QGIS
play thumbnail
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
[email]
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama