Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.

Geotronics Dystrybucja przedstawia płatowiec Delair UX11


Inteligentna latająca kamera

Wysoka wydajność, łączność przez radio i sieć 3G, zintegrowana kamera, bezpieczny start z ręki oraz nowatorskie lądowanie – to podstawowe zalety drona UX11 proponowanego przez firmę Geotronics Dystrybucja.

Bezzałogowiec Delair UX11 jest owocem współ­pracy specjalistów z firm Trimble, Delair oraz Gatewing. To bezpośredni kontynuator sprawdzonego również na polskim niebie modelu Trimble UX5 wyróżniającego się szybkością pozyskiwania danych i możliwością pracy w trudnych warunkach atmosferycznych. UX11 nie ma jednak zastąpić popularnego poprzednika, ale stanowić uzupełnienie oferty.

Delair UX11

Pierwszą nowością w Delair UX11 jest dwutorowa łączność między operatorem a bezzałogowcem. Oprócz klasycznego połączenia radiowego mamy również dos­tęp do sieci 3G. W ten sposób operator zachowuje kontrolę nad dronem praktycznie bez względu na odległość. Sterowanie zestawem odbywa się za pomocą tabletu z systemem Android. Za łączność radiową odpowiada z kolei poręczny nadajnik Delair Link. Dzięki takiej architekturze zestawu nie musimy rozstawiać w terenie żadnej skomplikowanej aparatury, co pozawala na szybką zmianę lokalizacji w trakcie lub po nalocie.

Integracja drona z sensorem pozyskującym wysokiej jakości obraz pozwala na pełną kontrolę parametrów fotografii. Dzięki ciągłemu podglądowi zdjęć możemy na bieżąco dostosowywać ich parametry do panujących warunków. Aparat 21 Mpx pozys­kuje zdjęcia z rozdzielczoś­cią terenową sięgającą 1 cm. Lata doświadczeń w projektowaniu bezzałogowych samolotów pozwoliły stworzyć konstrukcję bardzo stabilną w locie oraz skutecznie wykonującą każdy manewr.


Sklasyfikowana chmura punktów pozyskana przez Delair DT26X LiDAR

Sklasyfikowana chmura punktów pozyskana przez Delair DT26X LiDAR

Niewątpliwymi zaletami UX11 są dopracowane start i lądowanie. Bezzałogowiec Delair startuje z ręki, ale – co ważne – operator nie ma w tym czasie stycznoś­ci z silnikiem. Pozwala to uniknąć ryzyka urazu wywołanego kontaktem z pracującymi śmigłami samolotu.

Jeżeli chodzi o lądowanie, należy wspomnieć o wbudowanym precyzyjnym czujniku pomiaru odległości, dzięki któremu możliwe stało się wdrożenie systemu wzorowanego na lądowaniu ptaków. Dron zbliża się do ziemi pod dużym kątem, a będąc blis­ko powierzchni, mocno podnosi dziób, po czym lekko osiada na ziemi. Skutkuje to większą żywotnoś­cią systemu oraz mniejszą powierzchnią potrzebną do bezpiecznego wylądowania. Funkcje te zbliżają UX11 do popularnych wirnikowców i pozwalają na bezpieczne użytkowanie płatowca nawet w trudnym terenie.

Pracując z Delair UX11, możemy w dowolnej chwili zdecydować, czy chcemy wykorzystywać fotopunkty, czy też nie. Dron wyposażony jest bowiem w odbiornik L1, L2 GPS + GLONASS, dzięki któremu uzyskamy precyzyjne współrzędne wykonywanych zdjęć. Opcję tę (PPK) możemy wybrać na początku, dokupić na stałe w dowolnym momencie bądź aktywować czasowo. Jeś­li więc pojawi się zlecenie, które będzie wymagało od nas skorzystania z opcji PPK, możemy ją uruchomić np. na tydzień. Pozwala to lepiej zbilansować koszty inwestycji oraz płacić za to, co jest rzeczywiście w danej chwili potrzebne.

Schemat łączności między operatorem a dronem UX11

Schemat łączności między operatorem a dronem UX11

Delair UX11 łączy lata doś­wiadczeń czołowych inżynierów lotnictwa bezzałogowego z całego świata. Użytkownik ma zatem pewność, że jego dron nie jest eksperymentem, który może zawieść w najmniej oczekiwanym momencie, ale gotowym i dopracowanym rozwiązaniem. Konstruktorzy mieli na względzie, że fotogrametria bezzałogowa to dziedzina, w której pewność i niezawodność powinny iść w parze z jakością pozyskanych danych.

Jednak marka Delair to nie tylko UX5 i UX11, ale również inne modele o różnej wadze, zasięgu oraz możliwościach. Innym płatowcem godnym uwagi jest Delair DT26X LiDAR wyposażony w skaner laserowy Riegl miniVUX-1DL, który mierzy do 100 tys. punktów na sekundę. W czasie 110-minutowego lotu z prędkością 60 km/h jest w stanie pozys­kać ogromną ilość danych. Technologia skanowania laserowego znajduje zastosowanie chociażby w pomiarach linii energetycznych, gazociągów czy trakcji kolejowych. Dzięki rejestracji wielokrotnego odbicia wiązki lasera możemy m.in. uzyskać współrzędne obiektów pokrytych roślinnością.

Wojciech Stolarski
Geotronics Dystrybucja

Delair X11


Skanowanie szlaku kolejowego
play thumbnail
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
[email]
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama