Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2011-02-04| Edukacja

Jak zdaliśmy test z umiejętności czytania i pisania?

Co piąty piętnastolatek w Europie, podobnie jak wielu dorosłych, ma braki w podstawowych umiejętnościach czytania i pisania, które utrudniają znalezienie pracy i rodzą ryzyko wykluczenia społecznego. Jak na tym tle wypada Polska?


Jak zdaliśmy test z umiejętności czytania i pisania?

Najnowsze rezultaty Programu międzynarodowej oceny umiejętności uczniów (PISA), ogólnoświatowego badania umiejętności 15-latków w zakresie czytania, matematyki i nauk przyrodniczych, wykazały, że umiejętności czytania jednego na pięciu, czyli 20% z nich, są niskie. Rezultaty badania opracowywane co trzy lata przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) wskazują, że od 2000 r. Europa w nieznacznym stopniu poprawiła swoje wyniki.

Według przeprowadzanych w ramach PISA badań uczniowie osiągający słabe wyniki w czytaniu to ci, którzy potrafią wykonać jedynie najprostsze zadania w zakresie czytania, takie jak odnalezienie pojedynczej informacji, określenie głównego tematu tekstu lub wykrycie prostego związku z zagadnieniami z życia codziennego. Definicja ta opiera się na prowadzonym przez OECD Programie międzynarodowej oceny umiejętności uczniów (PISA), w którym wyniki opisywane są w skali od 1 do 5 (najlepszy wynik). Uczniowie osiągający słabe wyniki w czytaniu to ci, których wynik nie przekracza 2.

Jak na tle innych państw Unii Europejskiej wypada nasz kraj? Nienajgorzej. W 2009 r. 15 proc. polskich 15-latków miało problemy z czytaniem i pisaniem (i równocześnie od 2000 roku odsetek ten ciągle spada). Pokonujemy w tym naszych sąsiadów: Niemców (18,5), Słowaków (22,3), Czechów (23,1), Litwinów (24,3). Zaskakujące mogą być natomiast wyniki zanotowane w Austrii i Luksemburgu, gdzie w 2009 r. odsetek ten osiągnął odpowiednio aż 27,5 i 26. Jednak – jak wynika z badań – najgorzej jest w Bułgarii i Rumunii. Tam udział uczniów mających problemy z czytaniem i pisaniem w 2009 r. wynosił odpowiednio 41 i 40,4 proc. (lekki optymizm budzi to, że w obu przypadkach w stosunku do lat wcześniejszych jest ich tam coraz mniej). Z kolei najlepszy wynik (tylko 8,1%) zanotowano w Finlandii, choć w stosunku do roku 2006 wzrósł on o 3,3%.

Aby zaradzić słabemu ogólnoeuropejskiemu wynikowi, Komisja Europejska utworzyła niezależną grupę ekspertów, której zadaniem jest wypracowanie sposobów podniesienia poziomu umiejętności czytania i pisania. Grupie, która 1 lutego po raz pierwszy spotkała się w Brukseli, przewodniczy księżna Holandii Laurentien, pełniąca funkcję specjalnego wysłannika ds. umiejętności czytania i pisania w kontekście rozwoju w ramach ONZ do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO). Ministrowie UE przyjęli za cel obniżenie do 2020 r. odsetka uczniów mających problemy w zakresie czytania, matematyki i nauk przyrodniczych poniżej 15%.

Źródło: KE, AW


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Symulacja przerwania wału powodziowego
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS