|2011-01-12|
Geodezja, Prawo
Nauka bez geodezji i kartografii?
Na przełomie roku pojawiły się nieoficjalne informacje ze świata nauki dotyczące szykowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego projektu rozporządzenia w sprawie określenia dziedzin nauki i dziedzin sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych. Projekt trafił do jednostek naukowych i uczelni wyższych, gdzie wzbudził ogromne emocje. Na proponowanej liście dyscyplin naukowych nie znalazła się m.in. geodezja i kartografia.
Aktualny wykaz dziedzin i dyscyplin naukowych określony został 24 października 2005 r. w drodze uchwały przez Centralną Komisję do spraw Stopni i Tytułów. Geodezja występuje w niej wśród nauk technicznych. Przyjęcie nowego rozporządzenia ministra nauki i szkolnictwa wyższego sprawiłoby, że obowiązująca uchwała straciłaby moc.
Obecnie mamy 17 dziedzin nauki i 4 dziedziny sztuki. W projekcie, do którego udało nam się dotrzeć, proponuje się zmniejszenie ich łącznej liczby do ośmiu. Dziedzin nauki miałoby być 7: • humanistyczne, • społeczne, • ścisłe, • przyrodnicze, • techniczne, • medyczne, • rolnicze, leśne i weterynaryjne. Listę dyscyplin naukowych w dziedzinie nauk technicznych skrócono z 20 do zaledwie 9. Poza geodezją i kartografią nie ma na niej m.in.: górnictwa i geologii inżynierskiej, mechaniki czy elektroniki. Ale pojawiły się np. inżynieria biomedyczna czy fizyka techniczna. Również wśród nauk przyrodniczych nastąpiłaby rewolucja. Na liście nie ma np. geografii, geologii, oceanologii, ale za to pojawiły się geochemia, biogeochemia czy biofizyka.
W uzasadnieniu czytamy, że projekt jest „propozycją wynikającą z nowelizacji: ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki i stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 3 ust. 1 ustawy z 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (DzU nr 65, poz. 595 z późn. zm.). (...) Przedstawiony projekt rozporządzenia określający nowy podział dziedzin i dyscyplin został opracowany z uwzględnieniem ośmiu obszarów kształcenia określonych w przepisach o szkolnictwie wyższym”. Propozycje te miałyby zatem wynikać ze zmian w przepisach, nad którymi obecnie pracuje Sejm.
Na stronie internetowej ministerstwa próżno szukać tego projektu. Zwróciliśmy się zatem drogą oficjalną do rzecznika prasowego MNiSW o jego udostępnienie. Niestety, odesłano nas jedynie do opublikowanego na stronie internetowej komunikatu z wczoraj (11 stycznia) podpisanego przez zastępcę dyrektora Departamentu Nadzoru i Organizacji Szkolnictwa Wyższego Barbarę Wierzbicką o poniższej treści: „Informuję, że projekty rozporządzeń w sprawie: określenia dziedzin nauki i dziedzin sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych (...) nie były stanowiskiem oficjalnym MNiSW. Zostały one skierowane w trybie roboczym do Centralnej Komisji do spraw Stopni i Tytułów z prośbą o pomoc w wypracowaniu koncepcji właściwych projektów. Dlatego proszę o nietraktowanie przekazanych przez CK projektów rozporządzeń jako oficjalnych dokumentów MNiSW formalnie przedstawionych do konsultacji społecznych. Etap konsultacji społecznych odpowiednich rozporządzeń rozpocznie się po zaakceptowaniu ich przez Kierownictwo MNiSW”.
AW
|