|2010-11-04|
GNSS, Mapy, Firma
III kwartał w nawigacji: ogólnie w górę
Trzeci kwartał dla głównych graczy na rynku nawigacji satelitarnej minął różnie. Holenderski TomTom i amerykański Navteq zaliczą ten okres do udanych. Gorzej prezentują się jednak wyniki Garmina.
Największe wzrosty można odnaleźć w raporcie finansowym firmy Navteq należącej do fińskiej grupy Nokia. W III kwartale przychody spółki wyniosły 252 mln euro, co oznacza wzrost w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku o 52%. Jeszcze bardziej, bo o 72%, wzrosły zyski. W badanym okresie wyniosły one 74 mln euro. Tak dobre wyniki jeszcze bardziej zachęcą Navteq oraz Nokię w inwestowanie w nowe technologie. Latem tego roku obie firmy zapowiedziały wprowadzenie usługi Journey View (odpowiednika Google Street View) i wbudowanie jej w oprogramowanie nawigacyjne.
Z trzeciego kwartału zadowolony jest także TomTom, posiadający w swym portfolio m.in. produkty marki TeleAtlas. W badanym okresie przychody ze sprzedaży wyniosły 375 mln euro, czyli o 3% więcej niż rok wcześniej. Zmalały jednak zyski, które w tym roku wyniosły 19 mln euro (spadek o 37%). Do największych sukcesów odniesionych w III kwartale TomTom zaliczył: przekroczenie 1 mln użytkowników korzystających z usług sieciowych, podpisanie kontraktów na instalowanie swoich produktów w pojazdach marki Renault i Mazda oraz urządzeniach Sony, a także wprowadzenie produktów serii Via Live.
Z kryzysu najwyraźniej nie wyszedł jeszcze amerykański Garmin. W III kwartale przychody tej firmy w porównaniu z poprzednim rokiem spadły o 11% i wyniosły 692 mln dolarów. Za taki rezultat odpowiada przede wszystkim dużo niższy (o 19%) popyt na urządzenie samochodowe. W pozostałych sektorach (tj. w urządzeniach dla sportu i rekreacji, lotnictwa oraz żeglugi) zanotowano wzrost sprzedaży od 1 do 9%. Pocieszeniem może być fakt, że w III kwartale wzrosły zarówno zyski (o 34%), jak i ilość sprzedanych urządzeń (o 1% do poziomu 3,8 mln sztuk).
JK
|