|2010-10-20|
Geodezja, Prawo
NIK: nabór urzędników z naruszeniem procedur
Trzy czwarte skontrolowanych samorządów źle przeprowadza nabory urzędników, w tym geodetów. Ustalenia Najwyższej Izby Kontroli wskazują, że większość robi to celowo – świadomie majstruje przy procedurach konkursowych i manipuluje wynikami – tak, by stanowiska dostawali „sami swoi”.
NIK we właśnie opublikowanej informacji pokontrolnej ujawniła uchybienia lub nieprawidłowości w przeprowadzaniu naboru na stanowiska urzędnicze w 34 urzędach spośród 45 skontrolowanych. Najsurowiej – negatywnie – oceniono 4 jednostki (Urząd Miejski w Gnieźnie i w Nysie, Urząd Gminy Lipnica, Starostwo Powiatowe w Namysłowie), w których naruszenie procedur miało wpływ na wyniki naborów. Kontrolerzy wykryli wiele przypadków naruszania procedur: od prostych uchybień formalnych aż po znaczące nieprawidłowości, które wprost wskazywały na manipulowanie naborem.
Sposób prowadzenia naborów na stanowiska urzędnicze sprawdzono w jednostkach samorządu terytorialnego w 2009 r. Kontrolę prowadzono w okresie od 28 września 2009 r. do 1 kwietnia 2010 r. w jednostkach samorządu terytorialnego (15 starostwach powiatowych oraz 30 urzędach gmin) zlokalizowanych na terenie ośmiu województw (dolnośląskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podlaskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego oraz wielkopolskiego). Jednostki do kontroli wybrano, kierując się przede wszystkim największą liczbą nowo zatrudnionych urzędników (w tym celu zasięgano informacji w urzędach, a także wykorzystano informacje o naborach na stanowiska urzędnicze publikowane na stronach Biuletynu Informacji Publicznej poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego).
Niestety, nie zabrakło również przypadków z geodezyjnego podwórka. W jednym z nich całkowicie odstąpiono od niektórych wymogów postawionych kandydatom w ogłoszeniu o naborze, w drugim nastąpiło opóźnienie w obsadzaniu stanowisk: 1) W naborze na stanowisko podinspektora w Wydziale Geodezji i Gospodarki Gruntami w Urzędzie Miejskim w Nysie wymagano od kandydata m.in. wykształcenia wyższego o profilu geodezja, administracja publiczna w Polsce i UE. Natomiast spośród trójki kandydatów, którzy przystąpili do naboru, komisja rekrutacyjna wybrała ofertę osoby, która legitymowała się wykształceniem wyższym magisterskim o kierunku pedagogika. Na taki wybór mógł wpłynąć fakt, że osoba ta bezpośrednio przed ogłoszeniem naboru pracowała przez 14 miesięcy w ww. wydziale na podstawie sześciu umów zleceń. 2) Starosta siemiatycki zamiast wszcząć procedurę naboru powierzył pełnienie obowiązków zastępcy geodety powiatowego jednemu z pracowników starostwa. Podkreślić należy, że przez trzy i pół roku był wakat na tym stanowisku.
Informacja o wynikach kontroli
Źródło: NIK, AW
|