Na stronie internetowej Ministerstwa Budownictwa (a w zasadzie trzech ministerstw: transportu, budownictwa i gospodarki morskiej) w dziale „Projekty aktów prawnych do konsultacji społecznych” pojawił się projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Wraz z nim na stronie www.mtib.gov.pl znajdziemy 20-stronicowe uzasadnienie i ocenę skutków regulacji.
I tak w uzasadnieniu przeczytamy m.in., że obecna nowelizacja jest spowodowana potrzebą uwzględnienia w przepisach ustawy wniosków wynikających z kilkuletnich doświadczeń w jej stosowaniu przez organy administracji publicznej oraz środowiska związane z nieruchomościami, z orzecznictwa sądów administracyjnych, sądów powszechnych oraz Trybunału Konstytucyjnego. Po podjęciu niniejszej inicjatywy legislacyjnej byłe Ministerstwo Transportu i Budownictwa zwróciło się do wojewodów z prośbą o nadesłanie propozycji zmian, których potrzeba wynika ze stosowania ustawy. Propozycje dotyczące nowelizacji ustawy o gospodarce nieruchomościami zgłaszały również organy samorządowe oraz organizacje zawodowe zrzeszające osoby działające na rynku nieruchomości: rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości, a także osoby korzystające z usług ww. osób. Zebrany bardzo bogaty materiał informacyjny został wykorzystany przy opracowywaniu projektu zmiany ustawy o gospodarce nieruchomościami. Znaczna część zawartych w projekcie zmian dotyczy doprecyzowania oraz uściślenia zapisów w celu wyeliminowania rozbieżnych interpretacji. Ponadto projekt zawiera propozycje kilku nowych regulacji prawnych, które należy wprowadzić do ustawy z powodów podanych w uzasadnieniu. Zmiany merytoryczne zostały szczegółowo uzasadnione. Zmiany, do których nie opracowano uzasadnienia są zmianami redakcyjnymi i uściślającymi, które nie wymagają szczegółowego uzasadnienia.
Natomiast w ocenie skutków regulacji znalazł się m.in. zapis, że brak jest bezpośrednich skutków na wydatki i dochody budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz budżetu państwa. Proponowane zmiany nie powodują nowych dodatkowych obciążeń tych budżetów. Dyscyplinują wpływy do tych budżetów, powodując wiekszą gwarancję stabilizacji planowanych dochodów.