|2010-09-22|
GNSS, Geodezja
Pokazali, jak zwalczyć korki w Warszawie
Ogłoszono wyniki konkursu organizowanego przez TunedIT na opracowanie oprogramowania, które przyczyni się do rozwiązania problemów komunikacyjnych w stolicy.
W rywalizacji wzięło udział ponad pół tysiąca naukowców i studentów z całego świata, którzy nadesłali prawie 5 tys. rozwiązań. Konkurs podzielono na trzy kategorie:
• Przewidywanie natężenia ruchu drogowego (w oparciu o dane z automatic traffic recorder) – zwyciężył Alexander Groznetsky z Ukrainy. Poziom błędu stworzonego przez niego algorytmu nie przekracza 23% co stanowi wynik prawie dwukrotnie lepszy od podstawowego algorytmu używanego w tym zadaniu. • Modelowanie procesu powstawania korków ulicznych – za najlepsze spośród 1298 prac uznano rozwiązanie Łukasza Romaszko, studenta Uniwersytetu Warszawskiego, który wyprzedził profesorów i naukowców z całego świata. Jego algorytm opisywał proces formowania się korków o 30% lepiej od poprzedniego modelu. • Przewidywanie i rekonstrukcja ruchu drogowego – zwycięski algorytm, opracowany przez Benjamina Hamnera, absolwenta Duke University w USA, przewiduje natężenie ruchu na wybranym odcinku drogi z 30-minutowym wyprzedzeniem na podstawie informacji w czasie rzeczywistym, otrzymywanych bezpośrednio od kierowców wyposażonych w nawigację GPS wspartą telefonem GSM wysyłającym do serwera współrzędne aktualnego położenia. Opracowany przez Hamnera algorytm działa o 60% lepiej od podstawowego wzoru zadania i stwarza kierowcom możliwość wyboru optymalnej trasy, biorąc pod uwagę nie tylko długość drogi, ale również natężenie ruchu i przewidywane utrudnienia.
Konkurs rozstrzygnięto 7 września. Zwycięzcy otrzymają nagrody w wysokości 5 tys. dolarów oraz pojadą na organizowaną przez IEEE międzynarodową konferencję o data miting, która odbędzie się w grudniu br. roku w Sydney, aby zaprezentować swoje rozwiązania.
Trwają rozmowy firmy TunedIT z miastem Warszawą nad wdrożeniem rozwiązań w praktyce. Na razie jednak nie ma żadnych decyzji. – Z pewnością, gdyby zastosowano zwycięskie rozwiązania problem korków byłby znacznie mniejszy, ze względu na lepsze rozłożenie natężenia ruchu, czy synchronizację sygnalizacji świetlnej. Rozwiązania mogłyby również posłużyć do koordynacji ruchu drogowego w razie wypadków lub nagłych blokad ulic, lub też planowania objazdów podczas dłużej trwających robót drogowych – mówi Geoforum.pl Magdalena Pancewicz z firmy TunedIT.
Konkurs został objęty patronatem prezydent Warszawy Hanny Gronkiewicz-Waltz, organizatorem jest polska firma TunedIT we współpracy z międzynarodową spółką IEEE, a sponsorem – firma TomTom i Miasto Stołeczne Warszawa.
?
Źródło: TunedIT
|