|2010-06-15|
Teledetekcja, Sprzęt
ISS śledzi ruch statków na morzach i oceanach
Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS) już od 12 lat krąży nad Ziemią, wykonując różnego rodzaju badania. Europejska Agencja Kosmiczna (ESA), jeden z konstruktorów ISS, rozpoczęła ostatnio projekt COLAIS mający na celu monitorowanie globalnego transportu morskiego z pokładu tej stacji.?
Testowany przez ESA system rozpoznawania statków korzysta z możliwości AIS (Automatic Identification System), który jest morskim odpowiednikiem systemu kontroli ruchu lotniczego. Według zaleceń Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) system AIS, pozwalający na automatyczną wymianę danych między jednostkami pływającymi, powinien być zainstalowany na wszystkich statkach o pojemności brutto powyżej 300 ton oraz na wszystkich statkach pasażerskich.
AIS pozwala na śledzenie i identyfikację jednostek w strefie przybrzeżnej, a także na wymianę informacji pomiędzy nimi za pośrednictwem sygnału radiowego VHF o zasięgu ok. 40 mil morskich (74 km). System może nie działać poprawnie, gdy jednostki pływające znajdują się dalej od siebie, na wodach otwartych. Niemniej jednak sygnały AIS przenoszone są dużo dalej w pionie, tak że mogą być przechwycone przez stację ISS (International Space Station), która porusza się po orbicie okołoziemskiej na wysokości 360 km.
Eksperyment w ramach projektu COLAIS (Columbus AIS) agencji ESA ruszył na początku czerwca 2010 r. Odbiór sygnałów z systemu AIS umożliwił pozyskanie stworzenie mapy globalnego transportu morskiego. Przykładowo, między godziną 19 dnia 2 czerwca a godziną 9 rano kolejnego dnia przechwycono sygnały z 90 tysięcy urządzeń AIS. Główny problem z odbieranymi na ISS sygnałami wynika z faktu, że przechwytywanych jest ich bardzo wiele naraz, tak że często nakładają się na siebie. Ponadto stacja kosmiczna porusza się z prędkością 6 km/s, co wpływa na zniekształcenie sygnału. Wymagana jest więc wysoka precyzja odbioru i kodowania wiadomości. Do tych celów służy zainstalowany na pokładzie ISS norweski odbiornik NORAIS, w ciągu trzech miesięcy zacznie go wspomagać drugi odbiornik – LUXAIS, zbudowany w Luksemburgu. Odbiorem przetworzonych obrazów na Ziemi zajmuje się centrum kontrolne projektu COLAIS w Oberpfaffenhofen (Niemcy).
ESA liczy, że wykorzystanie danych z systemu AIS pobieranych w ramach projektu Columbus AIS, a także użycie materiałów teledetekcyjnych z satelitów obserwacyjnych, pozwoli na znaczący wzrost bezpieczeństwa transportu morskiego w skali globalnej. ?
Źródło: ESA, PS
|