Obowiązek stosowania podpisu elektronicznego przez organy władzy publicznej, a także publikacji wszystkich dzienników urzędowych w postaci elektronicznej wejdzie w życie prawdopodobnie dopiero 1 maja 2008 r. Akty normatywne publikowane w formie elektronicznej miały stać się źródłem prawa 1 lipca br. Natomiast przepis nakładający obowiązek wprowadzenia podpisu elektronicznego miał zacząć obowiązywać 16 sierpnia. Niestety, nic z tego nie wyszło.
Wiele jednostek samorządu terytorialnego nie zdąży przygotować się do stosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego (niezbędnego do wdrożenia idei elektronicznej administracji i prowadzenia internetowej korespondencji z obywatelami) do wyznaczonego wcześniej terminu. Między innymi z tego powodu - najpierw przez posłów (13 lipca), a później przez RM (14 lipca) - zostały wniesione do Sejmu dwa prawie identyczne projekty ustaw zakładające przesunięcie na 1 maja 2008 r. „terminu realizacji nałożonego na organy władzy publicznej obowiązku umożliwienia odbiorcom usług certyfikacyjnych wnoszenie podań i wniosków oraz innych czynności w postaci elektronicznej, w przypadkach, gdy przepisy prawa wymagają składania ich w określonej formie lub według określonego wzoru”.
Wczoraj sejmowa Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych po przeprowadzeniu pierwszego czytania obu projektów oraz ich wspólnym rozpatrzeniu, a także wysłuchaniu przedstawiciela Komitetu Integracji Europejskiej, że projekt jest zgodny z prawem UE, wniosła o jego uchwalenie w nieco tylko zmienionej formie. Obecnie nosi on tytuł „o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych oraz ustawy o podpisie elektronicznym. Jeśli Sejm zdecyduje się go przyjąć, najprawdopodobniej wejdzie w życie 15 sierpnia br. (z wyj. art. 1).