Leica Geosystems wprowadziła do sprzedaży nową wersję aplikacji IPAS Freebird przeznaczonej do przetwarzania danych z odbiorników GNSS oraz jednostek inercyjnych (IMU) zbieranych w trakcie lotniczych misji fotogrametrycznych. Firma chwali się, że program pozwala na redukcję kosztów nalotu nawet o 25%.
Starsze wersje aplikacji IPAS Freebird dane z urządzeń GNSS i IMU przetwarzały w oddzielnych krokach. W najnowszej propozycji Leiki czynności te są wykonywane jednocześnie, dzięki czemu podczas lotu nie ma konieczności zachowania nieprzerwanej łączności z satelitami GNSS. To pozwala z kolei na wykonywanie ciaśniejszych zakrętów i tym samym bardziej ekonomiczne wykorzystanie samolotu w trakcie misji fotogrametrycznej (według specjalistów z Leiki tylko na jednym zakręcie można oszczędzić nawet kilka minut lotu). Jak zapewniono w komunikacie prasowym, nowe możliwości oprogramowania IPAS Freebird nie wpływają negatywnie na dokładność wyznaczania pozycji sensora lotniczego.