|2010-02-01|
Prawo, Instytucje
Zmiany w prawie zamówień publicznych: będzie szybciej, ale czy lepiej?
W piątek (29 stycznia) weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych (DzU nr 223 z 29 grudnia 2009 r., poz. 1778). Najważniejsze zmiany dotyczą procedur składania i rozpatrywania odwołań. W zamierzeniu ustawodawców mają one przede wszystkim przyspieszyć udzielanie zamówień publicznych.
Nowelizacja likwiduje instytucję protestu wnoszonego przez wykonawcę do zamawiającego. Zamiast tego wykonawcy będą mogli tylko przesłać do zamawiającego informację o zauważonych nieprawidłowościach. Pierwszą instancją będzie od razu Krajowa Izba Odwoławcza. Przedsiębiorcy będą mieli 10 dni na wniesienie do niej odwołania w przetargach powyżej tzw. progów unijnych, a na jego rozpatrzenie KIO będzie miała do 15 dni. Protesty będą więc rozstrzygane najdłużej w 25 dni, zamiast dotychczas obowiązujących 45. Od wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie przed KIO przysługiwać będzie skarga do sądu okręgowego. Nie będzie ona jednak wstrzymywać zawarcia umowy w oprotestowanym przetargu. Co ważne, w przypadku zamówień poniżej progów unijnych odwołania wolno składać tylko od kilku wskazanych w ustawie czynności.
Aby nowe przepisy Pzp nie spowodowały zatorów w KIO, większość odwołań będzie rozpatrywanych przez składy jednoosobowe (dotychczas były trzyosobowe). Zmiana ta wzbudziła zastrzeżenia nie tylko uczestników rynku zamówień publicznych, ale i samych członków KIO. Większość z nich – w obiawie o jakość wyroków – podpisała się pod listem otwartym do prezesa Urzedu Zamówień Publicznych o pozostawienie dotychczasowego sposobu orzekania.
Nowelizacja zmienia ponadto minimalny termin, w trakcie którego niedopuszczalne jest zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego (tzw. standstill). Zamawiający będzie mógł taką umowę zawrzeć w terminie 10 dni od przesłania zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty, 15 dni w przypadku jej wysyłki pocztą oraz 7 lub 10 dni w przypadku zamówień poniżej progów unijnych.
Kolejną nowością jest wprowadzenie tzw. usług priorytetowych i niepriorytetowych, które zostały szczegółowo określone w rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów (DzU nr 12 z 29 stycznia, poz. 68). Zgodnie z nowelizacją przy zamówieniach niepriorytetowych zamawiający nie będzie musiał stosować przepisów dotyczących: • terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminów składania ofert, • obowiązku żądania wadium, • obowiązku żądania dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, • zakazu ustalania kryteriów oceny ofert na podstawie właściwości wykonawcy oraz przesłanek wyboru trybu negocjacji z ogłoszeniem, • dialogu konkurencyjnego, • licytacji elektronicznej.
Źródło: Infor.pl, Rzeczpospolita
|