|2010-01-04|
GNSS, Geodezja, Sprzęt, Instytucje
Coraz więcej lotnisk wdraża system EGNOS
W 2010 roku 15 europejskich lotnisk rozpocznie wdrażanie procedur podejścia do lądowania APA (Approach Procedures with Vertical Guidance) przy wykorzystaniu systemu EGNOS. W ramach VII Programu Ramowego Komisja Europejska może sfinansować nawet 100 tego typu projektów.
Procedury APA umożliwiają bezpieczne lądowanie samolotów różnych kategorii nawet przy bardzo słabej widoczności. Zaletą wykorzystania EGNOS jest bardzo niski koszt wdrożenia systemu w porównaniu do rozwiązań bazujących na tradycyjnych radiolatarniach.
Badania nad przydatnością EGNOS w lotnictwie przeprowadzili naukowcy z Politechniki w Brunszwiku (Niemcy). Swoje wyniki zaprezentowali w grudniu 2009 roku w Brukseli podczas Forum Użytkowników Galileo (Galileo Users Forum). Udowodnili oni, że dzięki EGNOS pilot samolotu może bezpiecznie podchodzić do lądowania w warunkach, gdy pas startowy staje się widoczny dopiero na wysokości 60 metrów nad ziemią. Przy wsparciu aktywnych sieci geodezyjnych granicę tę można obniżyć jeszcze bardziej.
Przedstawiciele European GNSS Supervisory Authority (GSA) oceniają, że wykorzystanie EGNOS w lotnictwie nie tylko zwiększa bezpieczeństwo lotu, lecz również obniża jego koszty – w latach 2010-2030 system ten może przynieść przewoźnikom nawet 2,4 mld euro oszczędności np. z tytułu redukcji zużycia paliwa.
Procedury podejścia APA wdrażane są m.in. na lotnisku w Mielcu. Doświadczenia zebrane w tym projekcie mają być wykorzystane m.in. na wybranych lotniskach w Czechach.
Źródło: GSA, JK
|