|2009-08-07|
Firma, Prawo
Zapowiedź uproszczenia procedur administracyjnych w działalności usługowej i rekomandacje ws. "jednego okienka"
Od firm rejestrujących działalność usługową urzędy nie będą mogły żądać dokumentów w formie oryginałów, poświadczonych kopii lub poświadczonego tłumaczenia. Zapis taki znalazł się w projekcie ustawy o działalności usługowej.
Projekt przygotowany przez Departament Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Gospodarki ma na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy unijnej o usługach na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej. Celem dyrektywy jest zniesienie barier dotyczących podejmowania i wykonywania działalności usługowej na rynku wewnętrznym UE oraz zintegrowanie rynku w dziedzinie usług. Nowe przepisy określają zasady rozpoczynania, prowadzenia i zakończenia działalności usługowej. Regulują także zasady współpracy międzynarodowej właściwych organów w zakresie działalności usługowej oraz zasady funkcjonowania punktu kontaktowego.
Do najważniejszych uproszczeń administracyjnych, jakie znalazły się w projekcie, należą: • wprowadzenie jako zasady zakazu wymagania przez organy administracji dokumentów w formie oryginałów, poświadczonych kopii lub poświadczonego tłumaczenia; • utworzenie pojedynczych punktów kontaktowych, posiadających funkcje ewidencyjne i informacyjne; • elektronizacja procedur dotyczących podejmowania i wykonywania działalności usługowej oraz wprowadzenia możliwości dopełnienia wszelkich formalności z nimi związanych poprzez pojedyncze punkty kontaktowe; • zakaz powielania wymogów; • likwidacja wymogu wstępnej rejestracji przedsiębiorcy oraz wymogu przeprowadzenia testu ekonomicznego, a także wymogów związanych z przynależnością państwową usługodawcy lub jego personelu.
Projekt ustawy Uzasadnienie
Z kolei 29 lipca kierownictwo MG przyjęło rekomendacje dotyczące „jednego okienka”. Najważniejsze z nich dotyczą: wyeliminowania zaświadczeń o wpisie do rejestru REGON, umożliwienia wydania decyzji o nadaniu NIP w formie elektronicznej oraz uporządkowania obiegu dokumentów.
Dokument przyjęty przez kierownictwo MG zawiera także propozycję dotyczącą rozszerzenia zasady „jednego okienka” o nowe procedury. Przedsiębiorca wraz w wnioskiem o wpis będzie miał możliwość wybrania formy opodatkowania, rejestracji podatku od towarów i usług oraz zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych. Ponadto w dokumencie zawarto wskazanie, że przedsiębiorca ma prawo wpisać we wniosku późniejszy dzień zawieszenia lub wznowienia działalności gospodarczej niż dzień złożenia wniosku. Zaproponowano także wprowadzenie obowiązku przestrzegania tajemnicy skarbowej przez pracowników urzędów uczestniczących w przekazywaniu danych. Dotyczy to informacji zawartych we wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej i załącznikach. Przedstawione rekomendacje dotyczą też rezygnacji z podawania rodzajów wykonywanej działalności gospodarczej za pomocą kodów PKD 2004.
Źródło: MG
|