|2008-09-19|
Prawo
Aglomeracje warszawska i górnośląska ze statusem metropolii
Dziś (19 września) mija termin zgłaszania uwag do zamieszczonej zaledwie 3 dni temu na stronie WWW Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji ustawy o polityce miejskiej i współpracy jednostek samorządu terytorialnego w tym zakresie. Projekt przewiduje utworzenie dwóch obszarów metropolitalnych: warszawskiego i górnośląskiego. O status metropolii będą mogły ubiegać się także pozostałe aglomeracje liczące powyżej 0,5 mln mieszkańców.
Projektowana ustawa określa zasady i tryb tworzenia obszarów metropolitalnych. Status taki automatycznie dostaną aglomeracje warszawska i górnośląska. O przyznaniu statusu metropolii pozostałym aglomeracjom, które spełnią odpowiednie warunki i wystąpią z takim wnioskiem, zdecyduje Rada Ministrów na podstawie analiz i rekomendacji MSWiA.
O wszelkich sprawach obszaru metropolitalnego będzie decydował zespół metropolitalny. Przynależność do zespołu uzyskają z mocy prawa wszystkie gminy oraz powiaty, które w całości znajdą się na obszarze metropolitalnym. Organami zespołu metropolitalnego będą: zgromadzenie (jako organ stanowiący i kontrolny) oraz zarząd (jako organ wykonawczy). Każda JST będzie reprezentowana przez jednego delegata, którym z mocy prawa będzie odpowiednio wójt, burmistrz, prezydent miasta lub starosta. Zarząd zespołu będą tworzyć prezydenci miast na prawach powiatu i przedstawiciele wszystkich powiatów należących do zespołu. Przewodniczącym zarządu będzie prezydent największego miasta zespołu. Do zadań zespołu metropolitalnego będą należały m.in. sprawy: programowania strategii rozwoju i zagospodarowania obszaru metropolitalnego; opracowywania i uchwalania programów lub planów metropolitalnych w dziedzinach, w jakich zespół koordynuje działalność JST; przedsięwzięć, w tym o charakterze infrastrukturalnym. Zgodnie z projektowaną ustawą zmiana granic obszaru metropolitalnego (rozszerzenie lub jego zmniejszenie) może nastąpić w trybie rozporządzenia RM na wniosek zespołu metropolitalnego wyrażony w formie uchwały zgromadzenia zespołu.
W projekcie popodniesiono również kwestię współpracy dużych miast z sąsiadującymi terenami podmiejskimi i wiejskimi. Oprócz obszarów metropolitalnych, projekt przewiduje powstanie zespołów miejskich, które mają pomóc w zaspokajaniu potrzeb wspólnot samorządowych i zapewnić stabilne podstawy zrównoważonego rozwoju miast oraz otaczających je terenów zurbanizowanych i obszarów wiejskich. Zespół miejski tworzyć będą gminy miejskie lub miejsko-wiejskie wraz z innymi sąsiadującymi gminami. Najważniejszym zadaniem zespołu miejskiego będzie opracowanie i uzgodnienie projektu studium ramowego uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego obszaru zespołu miejskiego oraz uchwalenie studium ramowego dla tego obszaru, ponadto: inicjowanie współpracy członków na rzecz realizacji zadań publicznych mających znaczenie dla zespołu jako całości, opracowywanie i uchwalanie programów lub planów w dziedzinach określonych uchwałami zgromadzenia zespołu, a także pozyskiwanie i łączenie środków publicznych i prywatnych, niezbędnych do realizacji zadań zespołu. Zespół będzie mógł także realizować zadania zlecone przez organy administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego.
Projekt ustawy o polityce miejskiej i współpracy jednostek samorządu terytorialnego w tym zakresie (z 15 września 2008 r.)
AW
|