Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2008-09-17| Geodezja, Instytucje, Kataster

Polskie Koleje Dużych Prędkości mają ruszyć w 2020 r.


Podczas konferencji, która odbyła się 15 września w Łodzi, minister infrastruktury Cezary Grabarczyk poinformował, że jeszcze w tej kadencji Sejmu opracowane zostanie studium wykonalności dla kolei dużych prędkości.

Przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury „Program budowy i uruchomienia przewozów Kolejami Dużych Prędkości w Polsce” przewiduje, że prace przy budowie Kolei Dużych Prędkości (KDP) zakończą się w 2020 roku. Inwestycja kosztowała będzie 22 mld zł. Kolejne 3,5 mln zł zostaną przeznaczone na zakup taboru.

Nowe połączenie kolejowe z Warszawy do Wrocławia przez Łódź z odejściem na Poznań (tzw. linia Y) ma być pierwszym projektem tego typu w kraju. Rządowy program budowy KDP zakłada początek prac wiosną 2014 roku i zakończenie na przełomie 2019/2020 roku. W czerwcu 2008 opracowano prognozę oddziaływania tego programu na środowisko i przekazano powyższy dokument do Ministerstwa Infrastruktury. Obecnie trwają prace zmierzające do uruchomienia przetargu na wyłonienie wykonawcy studium wykonalności dla projektu budowy linii KDP.

Program zostanie zatwierdzony w drodze uchwały przez Radę Ministrów, a z jego treścią można zapoznać się na stronie internetowej resortu. Niewielka część prac przygotowawczych Programu KDP będzie mogła być sfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) w ramach znajdującego się na indykatywnym wykazie projektów kluczowych projektu pt. „Przygotowanie budowy linii dużych prędkości”. Zgodnie z wykazem zaplanowany całkowity koszt projektu wynosi 287,48 mln zł, a szacunkowa kwota dofinansowania 183,99 mln zł. Różnica pomiędzy tymi wartościami będzie musiała zostać sfinansowana przez beneficjenta, czyli inwestora linii KDP. Zakłada się, że projekt składać się będzie z trzech etapów.
Etap I obejmie:
-wykonanie pełnego studium wykonalności (SW);
-wykonanie map i dokumentów do podziału nieruchomości;
-opracowanie wymaganych dokumentacji środowiskowych zmierzających do wyboru najkorzystniejszego dla środowiska wariantu lokalizacji linii kolejowej i uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia;
-sporządzenie wniosków i uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej;
-wykonanie badań geotechnicznych i geologicznych oraz badań hałasu i drgań.
Etap II obejmie wykup gruntów dla jednego z odcinków, określonych na etapie SW.
Etap III obejmie opracowanie dokumentacji przetargowej dla systemu „projekt i budowa” lub dla wyboru partnera prywatnego dla odcinka, o którym mowa w etapie II.

Źródło: MI, PLK SA


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Wapno - krajobraz po katastrofie
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS