|2008-09-17|
Geodezja, Instytucje, Kataster
Polskie Koleje Dużych Prędkości mają ruszyć w 2020 r.
Podczas konferencji, która odbyła się 15 września w Łodzi, minister infrastruktury Cezary Grabarczyk poinformował, że jeszcze w tej kadencji Sejmu opracowane zostanie studium wykonalności dla kolei dużych prędkości.
Przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury „Program budowy i uruchomienia przewozów Kolejami Dużych Prędkości w Polsce” przewiduje, że prace przy budowie Kolei Dużych Prędkości (KDP) zakończą się w 2020 roku. Inwestycja kosztowała będzie 22 mld zł. Kolejne 3,5 mln zł zostaną przeznaczone na zakup taboru.
Nowe połączenie kolejowe z Warszawy do Wrocławia przez Łódź z odejściem na Poznań (tzw. linia Y) ma być pierwszym projektem tego typu w kraju. Rządowy program budowy KDP zakłada początek prac wiosną 2014 roku i zakończenie na przełomie 2019/2020 roku. W czerwcu 2008 opracowano prognozę oddziaływania tego programu na środowisko i przekazano powyższy dokument do Ministerstwa Infrastruktury. Obecnie trwają prace zmierzające do uruchomienia przetargu na wyłonienie wykonawcy studium wykonalności dla projektu budowy linii KDP.
Program zostanie zatwierdzony w drodze uchwały przez Radę Ministrów, a z jego treścią można zapoznać się na stronie internetowej resortu. Niewielka część prac przygotowawczych Programu KDP będzie mogła być sfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) w ramach znajdującego się na indykatywnym wykazie projektów kluczowych projektu pt. „Przygotowanie budowy linii dużych prędkości”. Zgodnie z wykazem zaplanowany całkowity koszt projektu wynosi 287,48 mln zł, a szacunkowa kwota dofinansowania 183,99 mln zł. Różnica pomiędzy tymi wartościami będzie musiała zostać sfinansowana przez beneficjenta, czyli inwestora linii KDP. Zakłada się, że projekt składać się będzie z trzech etapów. Etap I obejmie: -wykonanie pełnego studium wykonalności (SW); -wykonanie map i dokumentów do podziału nieruchomości; -opracowanie wymaganych dokumentacji środowiskowych zmierzających do wyboru najkorzystniejszego dla środowiska wariantu lokalizacji linii kolejowej i uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia; -sporządzenie wniosków i uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej; -wykonanie badań geotechnicznych i geologicznych oraz badań hałasu i drgań. Etap II obejmie wykup gruntów dla jednego z odcinków, określonych na etapie SW. Etap III obejmie opracowanie dokumentacji przetargowej dla systemu „projekt i budowa” lub dla wyboru partnera prywatnego dla odcinka, o którym mowa w etapie II.
Źródło: MI, PLK SA
|