|2008-05-14|
Geodezja, Prawo, Instytucje
MSWiA: Projekt ustawy o pracownikach samorządowych
13 maja br. odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli, któremu przewodniczą Adam Rapacki, podsekretarz stanu w MSWiA oraz Tadeusz Wrona, prezydent Częstochowy. Zespół Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego przyjął projekty ustaw dotyczących reformy administracji publicznej.
Przyjęto projekty czterech ustaw wchodzących w skład pakietu zmian legislacyjnych związanych z reformą administracji publicznej, w tym projekty zmian w ustawach:
o działach administracji rządowej,
o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw,
o strażach gminnych oraz ustawy o policji,
o pracownikach samorządowych.
W projektowanej ustawie o pracownikach samorządowych proponuje się m.in. preambułę, wzorowaną na ustawie o służbie cywilnej, wskazującą na profesjonalizm i apolityczność służby samorządu terytorialnego. Projekt proponuje wyłączenie z ustawy o pracownikach samorządowych przepisów dotyczących osób zatrudnionych na podstawie wyboru i przeniesienie tych regulacji do ustaw ustrojowych (tak by ustawa o pracownikach samorządowych dotyczyła tylko stanowisk urzędniczych). Ustawa pozostawia stosunek pracy z powołania i nie wnosi zmian w odniesieniu do zastępcy wójta oraz skarbnika. Projekt wprowadza także obowiązek zatrudniania sekretarza na wszystkich szczeblach samorządu terytorialnego. Sekretarz (odpowiednik dyrektora generalnego w administracji rządowej) podlegać będzie kierownikowi jednostki samorządu terytorialnego, który może upoważnić go do wykonywania zadań z zakresu: organizacji pracy urzędu, realizowania polityki personalnej.
Ustawa wprowadza nową kategorię pracowników na stanowiskach nietypowych dla administracji – doradców politycznych, asystentów. Zasady ich obowiązujące, będą analogiczne jak w gabinetach politycznych w administracji rządowej, tj. zatrudnianie z pominięciem otwartego i konkurencyjnego naboru do administracji samorządowej, bez przeprowadzania naboru, umowy na czas pełnienia funkcji przez wójtów.
Ustawa wprowadza również możliwości mianowania na wszystkich szczeblach jednostek samorządu terytorialnego jako elementu awansu zawodowego urzędników samorządowych. Pracodawca samorządowy w regulaminie organizacyjnym podejmie decyzję czy chce mieć mianowanie w swoim urzędzie. Mianowanie pracownika podlegać będzie weryfikacji co 6 lat.
Projekt precyzuje regulacje dotyczące okresowych ocen pracowników na stanowiskach urzędniczych oraz likwiduje rozporządzenia RM dotyczące ocen. W celu likwidowania zbędnej biurokracji projekt ustawy proponuje rezygnację z postępowań dyscyplinarnych na rzecz regulacji z kodeksu pracy oraz wnosi możliwość wprowadzenia elastycznego czasu pracy w celu usprawnienia funkcjonowania urzędów.
W projekcie ustawy znalazła się także zmiana regulacji dotyczących wykonywania czynności z zakresu prawa pracy wobec wójta (starosty, marszałka): zasady wynagradzania znajdują się w gestii rady gminy (powiatu, sejmiku województwa), w gestii przewodniczącego rady gminy pozostaje jedynie nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy. Pracodawcą jest urząd. Ustawa zmienia sposób zatrudniania powiatowego rzecznika konsumentów, przewidując otwarty nabór i umowę o pracę podpisywaną przez starostę.
Kwestie związane z wynagrodzeniami szefów jednostek samorządu terytorialnego zostały przesunięte na spotkanie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Źródło: MSWiA
|