|2024-08-13|
Prawo, JST, Planowanie przestrzenne
Czy warszawski pat wuzetkowy zostanie przerwany?
Poselski projekt zmiany ustawy Prawo lotnicze z 11 lipca 2024 r. zakłada uchylenie obowiązku uchwalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla terenów objętych planem generalnym lotniska. Ma to rozwiązać problem bezterminowego zawieszenia postępowań w sprawie decyzji o warunkach zabudowy, z którym boryka się wiele dzielnic Warszawy i sąsiednie gminy.
W następstwie orzecznictwa NSA z ostatnich lat (m.in. II OSK 1476/20 z 26 kwietnia 2023 r. i II OSK 1656/20 z 26 listopada 2020 r.) zakres obowiązku planistycznego związanego z planem generalnym lotniska (PGL) uległ rozszerzeniu. Obowiązek ten nie obejmuje jedynie terenu lotniska, natomiast rozciąga się na wszystkie obszary ograniczeń, które PGL generuje w związku z bezpieczeństwem operacji lotniczych – powierzchnie ograniczające przeszkody na lotnisku i w jego otoczeniu oraz powierzchnie ograniczające wysokość zabudowy.
W komunikacie z 29 kwietnia 2024 r. Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego Warszawy poinformowało, że w związku z zatwierdzonym 5 lipca 2023 r. zaktualizowanym planem generalnym Lotniska Chopina znacząco zmienił się obszar objęty jego ustaleniami. Dotyczy on teraz m.in. części dzielnic Bemowo, Wola, Ursus, Włochy, Mokotów i Ursynów, a także podwarszawskich gmin. Dalej Biuro przypomniało, że zgodnie z art. 55 ust. 9 Prawa lotniczego dla terenów objętych PGL obowiązkowe jest sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Oznacza to, że na tych obszarach nie jest możliwe wydawanie decyzji o warunkach zabudowy. Wynika to z art. 62 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, który wskazuje, że jeżeli wniosek o ustalenie warunków zabudowy dotyczy obszaru, w odniesieniu do którego istnieje obowiązek sporządzenia planu miejscowego, postępowanie administracyjne w sprawie ustalenia warunków zabudowy bezwarunkowo zawiesza się do czasu uchwalenia planu. Biuro poinformowało także, że miasto podjęło starania o pilną nowelizację przepisów ustawy Prawo lotnicze. Jednak do czasu wejścia w życie nowych regulacji trwające postępowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy na obszarze objętym PGL zostały wstrzymane. Natomiast decyzje o warunkach zabudowy wydane od 5 lipca 2023 r. w obszarze PGL mogą być obarczone ryzykiem stwierdzenia nieważności.
Rozwiązaniem problemu może być projekt zmiany ustawy Prawo lotnicze zaproponowany przez posłów z klubu Platformy Obywatelskiej. Główne zmiany polegają na uchyleniu punktu nakazującego sporządzenie planu miejscowego na terenach objętych PGL oraz modyfikacji zakresu uzgodnień dokonywanych przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. W uzasadnieniu projektu podkreślono, że z uwagi na szereg uwarunkowań niemożliwe jest szybkie pokrycie całości obszarów objętych PGL miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego, w związku z tym decyzja o warunkach zabudowy pozostaje jedynym narzędziem lokalizacji inwestycji na tych terenach. Nad projektem zmiany ustawy pracuje obecnie sejmowa Komisja Infrastruktury.
Sprawą zablokowania możliwości wydawania decyzji o warunkach zabudowy w Warszawie zainteresowała się także posłanka PiS Anna Gembicka, która 30 lipca wystosowała interpelację do ministra infrastruktury. W odpowiedzi sekretarz stanu Maciej Lasek wskazał, że nowelizacja przepisów w tym zakresie była uwzględniona w projekcie zmiany Prawa lotniczego procedowanym w ubiegłej kadencji Sejmu RP. Prace legislacyjne nie zostały jednak sfinalizowane. Ministerstwo Infrastruktury planuje ich ponowne podjęcie – szef resortu wystąpił już do Zespołu ds. Programowania Prac Rządu z wnioskiem o wprowadzenie zaktualizowanej wersji projektu do Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Oliwia Horbaczewska
|