|2008-04-05|
Geodezja, Prawo, Instytucje
Wstępny projekt ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej
Kolejne posiedzenie Rady ds. Implementacji INSPIRE odbyło się 4 kwietnia w GUGiK-u. Rada przedstawiła wstępne projekty ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej i rozporządzenia RM w sprawie sposobu udziału organów administracji publicznej w infrastrukturze.
W posiedzeniu udział wzięła Jolanta Orlińska, od niedawna główny geodeta kraju. W krótkiej wypowiedzi zapewniła, że będzie wspierała inicjatywy Rady. Stwierdziła również, że prace Rady i współpracujących z nią ministerstw odgrywają istotną rolę we wdrożeniu dyrektywy INSPIRE w naszym kraju. Potwierdzeniem tych słów był przedstawiony na piątkowym posiedzeniu wstępny projekt ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej – podstawowego aktu prawnego dla urzeczywistnienia idei INPSIRE w Polsce. Projekt (w wersji z 4 kwietnia) zostanie przekazany do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji do dalszych prac. Rada opracowała go bowiem od strony merytorycznej. Stroną formalną aktu muszą zająć się wyspecjalizowane w tym służby prawne MSWiA (stąd też m.in. tylko zasygnalizowano w ustawie rozdział VII, mówiący o zmianach w obowiązujących przepisach). Warto pamiętać, że resortem wiodącym dla wdrożenia dyrektywy jest właśnie MSWiA. Podstawowym założeniem przy tworzeniu projektu było zapewnienie zgodności ustawy z dyrektywą. Projekt definiuje m.in. dane i obiekty przestrzenne, metadane, infrastrukturę informacji przestrzennej, geoportal i pojęcie interoperacyjności.
W projekcie zaproponowano nieodpłatny publiczny dostęp do: -usług wyszukiwania (umożliwiających wyszukiwanie zbiorów/usług na podstawie metadanych oraz wyświetlanie zawartości metadanych), -usług przeglądania (umożliwiających wyświetlanie, nawigowanie, zoomowanie, przesuwanie lub nakładanie na siebie zbiorów danych przestrzennych). Odpłatne byłyby: -usługi pobierania (umożliwiające pobieranie kopii całych zbiorów lub ich części), -usługi przekształcania zbiorów danych przestrzennych w celu osiągnięcia interoperacyjności, -usługi umożliwiające uruchamianie usług danych przestrzennych. Ograniczenia w dostępie do nich mogłyby być wprowadzone w określonych przypadkach (m.in. związanych z zagrożeniem bezpieczeństwa państwa, poufnością informacji handlowych, naruszeniem prawa własności intelektualnej, poufnością danych osobowych). W projekcie ustawy napisano także, że zbiory danych przestrzennych organów publicznych stanowią rejestry publiczne. Organ prowadzący takie zbiory ma je udostępniać innym organom nieodpłatnie w celu realizacji ich zadań publicznych. Określono także rolę i zadania głównego geodety kraju w koordynacji prac. Ma on m.in. opracowywać plan udziału podmiotów w tworzeniu i funkcjonowaniu infrastruktury, monitorować przebieg prac, organizować przedsięwzięcia wspierające rozwój infrastruktury.
Drugim projektem przygotowanym przez Radę jest rozporządzenie RM w sprawie udziału organów administracji publicznej w infrastrukturze informacji przestrzennej, przyporządkowujące każdemu tematowi instytucję wiodącą. Z 34 tematów danych przestrzennych, jakie zawarto w rozporządzeniu, 16 przypada na Głównego Geodetę Kraju, 4 – na Głównego Konserwatora Przyrody, 3 – na Głównego Geologa Kraju.
Rada ds. Implementacji INSPIRE postuluje zwrócenie się przez MSWiA do ministerstw i urzędów współpracujących w ramach procedury implementacji o opracowanie do końca kwietnia br. projektów przepisów nowelizujących istniejące akty prawne w związku z ustawą o infrastrukturze informacji przestrzennej.
Jerzy Przywara
|