|2008-04-01|
Geodezja, Mapy, Firma, Prawo, Przetargi, Instytucje, Kataster
RM o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych
Podczas dzisiejszego (1 kwietnia) posiedzenia Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Przygotowana przez UZP obszerna i szczegółowa nowelizacja ustawy ma dostosować polskie przepisy dotyczące zamówień publicznych do prawa unijnego, usprawnić procedury przetargowe oraz zmniejszyć liczbę odrzucanych ofert i unieważnionych postępowań. Zgodnie z regulacją zawartą w dyrektywach odwoławczych, wydłużono do 10 dni termin na wnoszenie protestu i odwołania w postępowaniach powyżej progów unijnych, tj. 133 tys. euro i 206 tys. euro dla dostaw i usług oraz 5 mln 150 tys. euro dla robót budowlanych. Poniżej tych progów terminy wnoszenia środków ochrony prawnej pozostają bez zmian. Projekt wprowadza także nowe zasady dokonywania zmian w treści ogłoszenia o zamówieniu. Zrezygnowano z określania elementów, których nie można zmieniać, i dopuszczono możliwość dokonywania zmian w pełnym zakresie. Ma to przyczynić się do zmniejszenia liczby unieważnionych postępowań i usprawnić udzielanie zamówień publicznych. Także w SIWZ będzie można zmienić wszystkie jej elementy, w tym m.in. kryteria oceny ofert, warunki udziału w postępowaniu. Jednocześnie zamawiający będzie musiał przedłużyć termin składania ofert, jeżeli zmiany będą istotne. Nie będzie można natomiast dokonywać modyfikacji w SIWZ prowadzących do zmiany ogłoszenia o zamówieniu, jeżeli postępowanie będzie prowadzone w trybie przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem i upłynął już termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Wprowadzono istotne zmiany dotyczące sposobu poprawiania oczywistych omyłek pisarskich i rachunkowych. Zrezygnowano z zamkniętego katalogu sposobu ich poprawiania, pozostawiając zamawiającemu prawo do zrobienia korekty. Dzięki temu wykluczy się sytuacje, w których oferta tańsza odpadała z powodu drobnych nieścisłości w jej zapisie. Założono, że kompetencje dotyczące możliwości zawarcia umowy przed ostatecznym rozstrzygnięciem protestu zgłoszonego przez wykonawcę w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, przejdą z prezesa UZP na Krajową Izbę Odwoławczą. Rozszerzono możliwość korzystania z licytacji elektronicznej. Oznacza to, że będzie można udzielać zamówień w tym trybie nie tylko na dostawy i usługi, ale również na roboty budowlane. Zaproponowano, aby w postępowaniu prowadzonym w trybie licytacji elektronicznej wykonawcy mogli składać oferty elektronicznie bez konieczności posiadania bezpiecznego podpisu elektronicznego. Zmieniają się przepisy dotyczące zasad wnoszenia odwołań i protestów. Możliwe będzie wnoszenie odwołań w postępowaniach o wartości mniejszej niż progi unijne. Skarżone będą mogły być wyłącznie te czynności zamawiającego, które bezpośrednio dotyczą wykonawcy wnoszącego dany środek ochrony prawnej. Wykonawca nie będzie mógł zatem podważać wyboru oferty najkorzystniejszej złożonej przez konkurenta ubiegającego się o zamówienie. Ważną zmianą jest wprowadzenie nowych zasad dotyczących kontroli prowadzonej przez prezesa UZP wobec postępowań o zamówienie publiczne. Obecnie obowiązują dwa rodzaje kontroli – uprzednia (obligatoryjna w postępowaniach o wartości powyżej 10 mln euro w przypadku dostaw i usług oraz 20 mln euro w przypadku robót budowlanych) oraz następcza. W projekcie kontrole te zastąpiono kontrolą doraźną, odnoszącą się do wszystkich postępowań oraz kontrolą uprzednią, dotyczącą wyłącznie zamówień współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Krajowa Izba Odwoławcza – zgodnie z projektem – nie będzie mogła unieważnić „z urzędu” postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Obecnie może to robić, a to zachęca wykonawców do nadużywania środków ochrony prawnej. Zaproponowano ponadto uchylenie kontrowersyjnego przepisu ustawy z 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012. Zgodnie z nim spółki celowe mogłyby zawierać umowy z wykonawcami bez przeprowadzania konkurencyjnych przetargów. Zaproponowano, aby wykonawca mógł zakwestionowania niektórych decyzji zamawiającego. W zamówieniach poniżej progów unijnych (5,15 mln euro) dla robót budowlanych, wykonawcy w ograniczonym zakresie będą mieli prawo do ochrony prawnej i będą mogli np. zakwestionować wybór trybów niekonkurencyjnych.
Źródło: KPRM
|