|2008-03-09|
GNSS, Sprzęt, Firma
Szybki wzrost sprzedaży mobilnych urządzeń GPS w 2007 r.
Według firmy Canalys w dalszym ciągu jesteśmy świadkami boomu na rynku urządzeń nawigacyjnych. W porównaniu z IV kwartałem 2006 roku ich sprzedaż w ostatnich trzech miesiącach 2007 roku wzrosła o 148%. Firma szacuje, że w 2007 roku na świecie sprzedano łącznie 37 mln sztuk urządzeń nawigacyjnych (wzrost o 132%).
Mimo dużego ruchu w segmencie telefonów wyposażonych w funkcje nawigacyjne, wzrost dostaw nastąpił także w segmencie PND (Portable Navigation Device) – o 150% w porównaniu z IV kwartałem 2006 r. Canalyst szacuje, że tylko na rynku USA w IV kwartale ub.r. sprzedano około 6,7 mln PND.
W USA liderem sprzedaży wszystkich mobilnych urządzeń nawigacyjnych jest Garmin (47%), za nim znajdują się TomTom (21%), Magellan (17%) i Mio (6%). Ta czwórka posiada ponad 90% rynku (rok wcześniej 80%). W porównaniu z USA czy Azją (wzrost o 137%) region EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) zanotował tylko 84-procentowy wzrost sprzedaży w IV kwartale 2007 roku (w porównaniu z IV kwartałem 2006 r.). Pierwsza czwórka dostawców posiada tutaj tylko 65% rynku. Pierwsze miejsce zajmuje holenderska firma TomTom (32%), za którą podążają: Garmin (17%), Nokia (11%) i Mio (5%).
Canalys wskazuje na gwałtowny wzrost sprzedaży urządzeń nawigacyjnych w krajach Europy Wschodniej i Centralnej. W całym 2007 roku na te rynki dostarczono czterokrotnie więcej tego typu urządzeń, łącznie około 1,4 mln sztuk.
Źródło: Canalyst
|