Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2022-12-12| GIS, Przetargi

Resort rozwoju zamawia model systemu monitorowania zagospodarowania przestrzennego

Ministerstwo Rozwoju i Technologii ogłosiło przetarg na opracowanie modelu systemu monitorowania zagospodarowania przestrzennego wraz z przygotowaniem publikacji. Oferty można składać do 3 stycznia 2023 r.


Resort rozwoju zamawia model systemu monitorowania zagospodarowania przestrzennego
Projekt został podzielony na 3 zadania:
• Zadanie nr 1 – opracowanie analizy systemowej budowy systemu monitorowania zagospodarowania przestrzennego,
• Zadanie nr 2 – opracowanie specyfikacji danych dla kategorii istniejącego zagospodarowania przestrzennego (ang. Existing Land Use) wraz z projektem
pilotażowym polegającym na opracowaniu zbioru danych przestrzennych istniejącego zagospodarowania przestrzennego,
• Zadanie nr 3 – opracowanie modelu systemu monitorowania zagospodarowania przestrzennego wraz z przygotowaniem publikacji.

Jak czytamy w dokumentacji przetargowej, realizacja zamówienia ma charakter pracy badawczo-rozwojowej i wymaga od wykonawcy specjalistycznej wiedzy eksperckiej (planowanie przestrzenne na wszystkich poziomach jego organizacji, polityka rozwoju, wykorzystanie systemów informacji przestrzennej GIS i technologii satelitarnych w planowaniu przestrzennym, budowa systemów teleinformatycznych z wykorzystaniem technologii GIS) oraz innowacyjnego podejścia.

Termin realizacji prac to 120 dni od podpisania umowy. Zamówienie realizowane jest w ramach projektu pn. „Wspólna przestrzeń – wspólne dobro – system monitorowania zmian w zagospodarowaniu przestrzennym – etap I”, współfinansowanego z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (całkowita wartość projektu wynosi ponad 1,5 mln zł, dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego to blisko 1,3 mln zł). Zadania zrealizowane w ramach tego projektu stanowić mają istotny element budowy jednolitego systemu monitorowania zagospodarowania przestrzennego w Polsce.

W Polsce nie ma funkcjonującego systemu monitorowania zagospodarowania przestrzennego, który byłby jednolity i kompletny w skali kraju. Obecny poziom wiedzy o stanie istniejącego i planowanego zagospodarowania przestrzennego oraz występujących między nimi zależnościach jest niewystarczający do prawidłowego, sprawnego kształtowania polityki przestrzennej.

Jak zakłada resort rozwoju, jednolity system monitorowania zagospodarowania przestrzennego stanowić będzie obiektywne narzędzie obserwacji oraz źródło informacji, którego nadrzędnym zadaniem będzie wspieranie procesu kształtowania oraz realizacji polityki przestrzennej na szczeblu gminnym, wojewódzkim i krajowym. W rezultacie opracowania modelu, powstaną szczegółowe założenia do utworzenia systemu monitorowania, który administracja państwowa oraz samorządowa wykorzystywać będą jako narzędzie służące racjonalnemu i efektywnemu gospodarowaniu przestrzenią. Publikacja stanowić będzie podsumowanie tworzenia modelu systemu monitorowania zagospodarowania przestrzennego.

Podstawowymi źródłami danych w zakresie planowanego zagospodarowania przestrzennego na różnych poziomach terytorialnych, dla których tworzone są dane przestrzenne, są obecnie:
• plany zagospodarowania przestrzennego województwa,
• miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego,
• miejscowe plany rewitalizacji,
• miejscowe plany odbudowy,
• studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.

Jak czytamy w dokumentacji przetargowej, procedowana obecnie zmiana ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym rozpatruje poszerzenie wymienionego katalogu o:
• uchwały ustalające zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane,
• audyty krajobrazowe,
• plany ogólne gminy (dokumenty te zastąpią studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy).

Źródłami danych z zakresu planowanego zagospodarowania przestrzennego są również decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a także inne dokumenty planistyczne, o których mowa w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz w innych przepisach odrębnych, jednakże nie ma dla nich obecnie obowiązku tworzenia danych przestrzennych.

Zgodnie z założeniami przygotowywanej obecnie zmiany ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym informacje dotyczące planowanego zagospodarowania terenu pochodzące z powyższych dokumentów (z wyłączeniem SUiKZP) będą gromadzone w Rejestrze Urbanistycznym (aktualna treść projektu ustawy). Zamawiający jest w trakcie prac nad rozporządzeniem dotyczącym Rejestru Urbanistycznego, które będzie określać organizację oraz zasady funkcjonowania Rejestru, zakres informacji i danych oraz tryb tworzenia, aktualizacji oraz udostępniania informacji i danych. Ponadto zamawiający jest także w trakcie prac nad zmianą rozporządzenia w sprawie zbiorów danych przestrzennych oraz metadanych w zakresie zagospodarowania przestrzennego, które obejmować będzie szerszy zakres informacyjny danych dotyczących planowania przestrzennego, który obecnie opisany jest poprzez model danych dla Planowania przestrzennego v.2.0.

Przy obecnych założeniach narzędziem teleinformatycznym służącym do prowadzenia Rejestru Urbanistycznego będzie Platforma Urbanistyczna. Platforma Urbanistyczna to przedsięwzięcie inwestycyjne, które polega na budowie centralnego punktu dostępu prowadzonego w systemie teleinformatycznym, będącego źródłem danych i informacji z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego wraz z komponentem jego monitorowania. Rejestr Urbanistyczny powinien stanowić podstawowe źródło danych zasilających system monitoringu zagospodarowania przestrzennego w zakresie planowanego zagospodarowania przestrzennego. Ponadto – jak czytamy w dokumentacji przetargowej – należy uwzględnić jako źródło danych także portal e-budownictwo wraz z założeniami do Systemu do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie (SOPAB).

AW


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Geospatial Revolution, odc. 2
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS