|2022-01-28|
Geodezja, Prawo, Instytucje
Jak pracuje powiatowa geodezja po wprowadzeniu obostrzeń?
Od poniedziałku 24 stycznia do końca lutego wszystkie urzędy w kraju mogą pracować w trybie zdalnym. Jak przełożyło się to na funkcjonowanie powiatowej geodezji? Sprawdziliśmy to w lokalnej prasie.
Przypomnijmy, że możliwość pracy zdalnej do końca lutego wprowadziło rozporządzenie z 21 stycznia zmieniające rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (DzU poz. 149). Powodem zmian jest oczywiście szybko rosnąca liczba zakażeń koronawirusem. Zgodnie z obowiązującymi przepisami przejście na pracę zdalną nie jest jednak obowiązkowe – decyzja ta leży w gestii kierowników poszczególnych placówek. Rozporządzenie przewiduje jednocześnie, że w związku z tymi zmianami urzędy nie mogą całkowicie zaprzestać obsługi obywateli.
Lektura lokalnej prasy pokazuje, że – podobnie jak podczas poprzednich fali zakażeń – także i tym razem poszczególne instytucje reagują na te obostrzenia w różny sposób.
Do pierwszej grupy można zaliczyć placówki, które nie wprowadziły większych zmian w obsłudze petentów. Tak jest choćby w urzędach miejskich w Rzeszowie i Jeleniej Górze czy w starostwach w Kościerzynie, Sandomierzu bądź Brzesku. To ostatnie zachęca jednak obywateli, by w miarę możliwości sprawy z zakresu geodezji załatwiali poprzez e-usługi. Jeleniogórski magistrat przestrzega z kolei przed wydłużonymi terminami obsługi.
Spora część powiatów wprowadziła jednak mniejsze lub większe zmiany w obsłudze interesantów. Najczęściej spotykanym ograniczeniem jest konieczność rezerwacji wizyty albo telefonicznie, albo przez internet. Część urzędów mocno limituje ponadto liczbę osób, jakie mogą jednocześnie przebywać w budynku – tak jest choćby w Mielcu. Przed niektórymi placówkami znów wystawiono urny, do których można wrzucać wypełnione operaty i inne dokumenty.
Nietypowe rozwiązanie wprowadził Wydział Geodezji i Kartografii Urzędu Miasta Częstochowy, gdzie obowiązuje harmonogram obsługi poszczególnych spraw. I tak np. obsługa wykonawców prac geodezyjnych trwa od godziny 8 do 11, później można zgłaszać się po wypisy i wyrysy, a w drugiej połowie dnia urząd zajmuje się sprzedażą map oraz naradami koordynacyjnymi.
Niezależnie od przyjętych rozwiązań wiele starostw zachęca obywateli i przedsiębiorców do korzystania ze swoich geodezyjnych usług elektronicznych. Niektóre z nich publikują w tym celu mniej lub bardziej szczegółowe instrukcje obsługi swoich systemów.
Są też i takie urzędy, które całkowicie wstrzymały bezpośrednią obsługę interesantów. Tak jest choćby w Giżycku, Malborku, Zgierzu czy Opocznie. Tam wizyta w urzędzie możliwa jest tylko w wyjątkowych przypadkach, po wcześniejszym umówieniu się. Z kolei Urząd Miasta Tychy wprawdzie część spraw załatwia na miejscu, ale akurat obsługa prac geodezyjnych realizowana jest wyłącznie drogą elektroniczną.
Oczywiście należy się spodziewać, że wraz z dalszym wzrostem liczby zachorowań, co zgodnie zapowiadają epidemiolodzy, praca poszczególnych placówek będzie ulegać częstym zmianom. Przed wizytą w urzędzie warto zatem sprawdzić aktualne komunikaty o obsłudze petentów publikowane na stronie internetowej starostwa bądź magistratu. W razie wątpliwości dobrze również skontaktować się telefonicznie z konkretnym wydziałem.
Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami w geodezji i kartografii? Zapisz się na newsletter!
Jerzy Królikowski
|