|2021-12-03|
Geodezja, GIS, Software
Going Digital in Infrastructure Awards: tak się nowocześnie mierzy, projektuje i buduje
Podczas dorocznej konferencji Year In Infrastructure (YII) po raz kolejny nagrodzono najambitniejsze projekty infrastrukturalne zrealizowane z wykorzystaniem oprogramowania inżynierskiego Bentley Systems.
Model lotniska Ezhou Huahu w Chinach
|
|
Model zapory Diablo (USA)
|
|
|
|
|
Konkurs organizowany jest już od 2004 roku. W tym roku w 19 kategoriach zgłoszono do niego ponad 300 projektów z 45 krajów. Spośród nich 49-osobowe jury wyłoniło 57 finalistów. Wczoraj (2 grudnia) poznaliśmy zaś laureatów.
Co łączy nagrodzone projekty?
Wykorzystanie metodyki modelowania informacji o budynkach (BIM) to już standard. Zespoły projektowo-budowlane coraz częściej rozszerzają jednak model swojej inwestycji o kolejne wymiary, tj. czas (BIM 4D) oraz koszty (BIM 5D). Jak przekonują laureaci, wprawdzie na starcie projektu oznacza to sporo dodatkowej pracy, ale na późniejszych etapach zapewnia wymierne oszczędności czasu i pieniędzy, lepszą współpracę między zespołami, a także mniej błędów konstrukcyjnych.
Z punktu widzenia geodezji ważnym aspektem tegorocznej edycji konkursu jest coraz powszechniejsze wykorzystanie „modelowania rzeczywistości”, czyli szczegółowych modeli 3D terenu inwestycji. Jak wylicza Bentley Systems, w tym roku już ponad 1/3 finalistów sięgnęła po ten typ danych. Najczęściej były to modele typu mesh na podstawie zdjęć z dronów, choć nie zabrakło też opracowań bazujących na zdjęciach lotniczych i skanowaniu laserowym – zarówno naziemnym, jak i lotniczym.
Hasłem odmienianym przez wszystkie przypadku podczas YII 2021 były „cyfrowe bliźniaki” (digital twins), czyli systematycznie aktualizowane modele danego obiektu infrastrukturalnego. Te zastosowano już w około 1/4 finałowych projektów, choć wśród laureatów ich odsetek był znacznie większy.
Oto zwycięzcy
W najbliższej geodezji kategorii „Cyfrowe miasta” zwyciężył projekt budowy międzynarodowego lotniska Ezhou Huahu w Chinach. Inwestycja zajmująca obszar 1 mln metrów kwadratowych pochłonie równowartość blisko 20 mld złotych, a jej efektem ma być jeden z największych portów lotniczy cargo w Azji. Stworzony na potrzeby prac projektowo-budowlanych model BIM liczył 30 mln obiektów i 500 mln atrybutów. Jak przekonują przedstawiciele inwestora, pozwolił on skrócić czas budowy nawet o 200 dni.
Z kolei w kategorii „modelowanie rzeczywistości” laureatem został projekt modelowania zapory Diablo w stanie Waszyngton w USA. Jako że obiekt ten wybudowano jeszcze w 1936 roku, a pełni ważną rolę dla pobliskiego Seattle, zdecydowano się na wprowadzenie nowoczesnych metod jego inspekcji. W tym celu stworzono cyfrowego bliźniaka zapory, który bazuje przede wszystkim na modelu mesh o dokładności 2 cm. W projekcie tym szczególnie ciekawe jest wykorzystanie algorytmów sztucznej inteligencji do automatycznego wykrywania pęknięć w tej betonowej konstrukcji. Jak przekonują laureaci, przyjęty przez nich sposób inspekcji okazał się aż czterokrotnie tańszy od tradycyjnych metod.
Poniżej prezentujemy laureatów we wszystkich kategoriach. Z opisami wszystkich nagrodzonych przedsięwzięć można się zapoznać na stronie yii.bentley.com.
- Mosty: New York State Department of Transportation – East 138th Street over the Major Deegan Expressway, Nowy Jork, Stany Zjednoczone.
- Budynki i zespoły budynków: Volgogradnefteproekt, LLC – High-tech Multifunctional Medical Complex, Yukki, Petersburg, Rosja.
- Cyfrowe miasta: Hubei International Logistics Airport Co., Ltd., Shenzhen S.F. Taisen Holdings (Group) Co., Ltd., Airport Construction Engineering Co., Ltd. – Ezhou Huahu Airport Project, Ezhou, Hubei, Chiny.
- Cyfrowe budownictwo: Clark Construction Group, LLC – SeaTac Airport International Arrivals Facility, Seattle, Waszyngton, Stany Zjednoczone.
- Inżynieria geotechniczna: China Water Resources Beifang Investigation, Design and Research Co. Ltd. – Geological Survey of Water Conservancy and Hydropower Engineering, Tybet, Chiny.
- Zagospodarowanie terenu: Liaoning Water Conservancy and Hydropower Survey and Design Research Institute Co., Ltd. – Dongtaizi Reservoir Project, Chifeng, Mongolia Wewnętrzna, Chiny.
- Produkcja: WISDRI Engineering & Research Incorporation Limited – Converter-based Continuous Casting Project of Jinnan Steel Phase II Quwo Base Capacity Reduction and Replacement Project, Quwo, Shanxi, Chiny.
- Górnictwo i inżynieria morska: Mott MacDonald Systra JV with Balfour Beatty Vinci – HS2 Phase 1 Main Civil Construction Works, Londyn, Wielka Brytania.
- Kolej: Network Rail + Jacobs – Transpennine Route Upgrade (TRU), Manchester/Leeds/York, Wielka Brytania.
- Modelowanie rzeczywistości: HDR – Diablo Dam Digital Twin Modeling, Hrabstwo Whatcom, Waszyngton, Stany Zjednoczone.
- Wydajność drogowego i kolejowego majątku trwałego: Collins Engineers, Inc. – Stone Arch Bridge Rehabilitation, Minneapolis, Minnesota, Stany Zjednoczone.
- Drogi i autostrady: PT. Hutama Karya (Persero) – Trans Sumatera Toll Road Project Section Serbelawan-Pexmatangsiantar, Pematangsiantar, Sumatera Utara, Indonezja.
- Inżynieria budowlana: HDR – The Pavilion at Penn Medicine, Filadelfia, Pensylwania, Stany Zjednoczone.
- Przedsiębiorstwa użyteczności publicznej i dostawcy mediów: PowerChina Hubei Electric Engineering Co., Ltd. – Suixian and Guangshui 80MWp Ground-based Photovoltaic Power Project of Hubei Energy Group, Guangshui, Hubei, Chiny.
- Wydajność majątku trwałego infrastruktury sieciowej i przemysłowej: Canadian Energy Company – Asset Data Lifecycle Program, Fort McMurray, Alberta, Kanada.
- Zakłady uzdatniania wody i oczyszczalnie ścieków: L&T Construction – Khatan Group of Villages Water Supply Scheme (Surface Water Treatment), UP, India, Khatan, Uttar Pradesh, Indie.
- Systemy wodociągowe, kanalizacyjne i burzowe: Companhia Águas de Joinville (CAJ) – Contingency Plan to Ensure Supply in the Event of Drought (Joinville-Santa Catarina), Joinville, Santa Catarina, Brazylia.
Jerzy Królikowski
|