|2021-12-02|
Geodezja, Instytucje
Drugi etap cyfryzacji w powiecie poznańskim
24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu i z każdego miejsca na świecie. Dzięki nowej e-usłudze w dowolnym momencie szybko i prosto można wysyłać wnioski o koordynację sytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu do Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Poznaniu oraz uczestniczyć w naradach koordynacyjnych. PODGiK przystąpił, jako jeden z pierwszych w kraju, do II etapu cyfryzacji.
Starosta poznański Jan Grabkowski oraz dyrektor PODGiK Tomasz Powroźnik
|
|
Poznański PODGiK
|
|
|
|
|
– Powiat poznański jest pionierem usług elektronicznych. Cyfryzacja i e-usługi to nie nasza fanaberia czy zachcianka, to przyszłość – nie ma wątpliwości Jan Grabkowski, starosta poznański. – Dedykowane aplikacje pozwalają mieszkańcom korzystać z potrzebnych danych bez wychodzenia z domu. Łatwy dostęp do zasobów oznacza brak kolejek, krótki termin realizacji usług, oszczędność czasu oraz pieniędzy – podkreśla.
Średnio w ciągu roku urząd przyjmuje ponad 20 tys. zgłoszeń prac geodezyjnych, blisko 30 tys. wniosków o udostępnienie różnego rodzaju dokumentów i materiałów z PZGiK, wydając dziesiątki tysięcy wypisów i wyrysów z ewidencji gruntów i budynków. Rocznie realizuje około 6 tys. wniosków o koordynację projektowanych sieci uzbrojenia terenu. Możliwość załatwiania spraw przez internet to ważny kierunek zmian.
– Nasi klienci szczególnie sobie chwalą kompleksowość obsługi bez konieczności osobistych wizyt w ośrodku. W większości wypadków wystarczy złożyć wniosek oraz, tam gdzie jest to wymagane, wnieść opłatę przy pomocy bankowości elektronicznej. Potrzebne dokumenty odsyłane są także w postaci cyfrowej – wyjaśnia Tomasz Powroźnik, dyrektor PODGiK. – Dzisiaj, w dobie pandemii koronawirusa, to rozwiązanie nie tylko wygodne, ale i bezpieczne – dodaje.
Wartość planowanego przedsięwzięcia na etapie zawarcia umowy z Urzędem Marszałkowskim wynosiła 2,3 mln złotych, przy 85-procentowe dofinansowaniu ze środków unijnych. Gwałtowny wzrost cen usług uniemożliwiłby wykonanie całości projektu, gdyby powiat nie zdecydował się na dodatkowe wsparcie projektu ze środków własnych w kwocie aż 1,2 mln zł.
Adresaci projektu – obywatele, przedsiębiorcy, administracja publiczna, w szczególności podmioty: • wykorzystujące w swojej działalności informacje z bazy danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (GESUT), • zajmujące się projektowaniem sieci uzbrojenia terenu lub zlecaniem takich projektów, • władające sieciami uzbrojenia terenu, wójtowie i burmistrzowie gmin powiatu poznańskiego, na których ustawodawca nałożył obowiązek delegowania swoich przedstawicieli na narady koordynacyjne.
Cele projektu: • usprawnienie funkcjonowania administracji publicznej, • umożliwienie załatwiania spraw drogą elektroniczną przy pomocy e-usług na wysokim poziomie, • przyspieszenie procesu inwestycyjnego poprzez zautomatyzowanie koordynacji sytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu.
Narzędzia do realizacji projektu: • wdrożenie dedykowanej e-usługi do składania przez wnioskodawców dokumentacji projektowej, która ma być przedmiotem koordynacji, • wdrożenie dedykowanej e-usługi do prowadzenia narad koordynacyjnych, • dostosowanie bazy danych GESUT do obowiązujących przepisów prawa, tak aby docelowo zasilać standaryzowanymi danymi bazę danych K-GESUT (geoportal krajowy) oraz portale wojewódzkie, powiatowe, gminne oraz w przyszłości MESIP.
Dlaczego podjęliśmy decyzję o przystąpieniu do konkursu i pozyskaniu środków na realizację projektu? • droga elektroniczna jest szybsza i wygodniejsza dla naszych klientów, • do korzystania z naszych rozwiązań, po założeniu konta w e-usługach, potrzebny jest wyłącznie komputer i internet, • e-usługi działają 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, • zadaniem administracji publicznej jest nie tylko realizowanie zadań ustawowych, ale też realizowanie tych zadań w możliwie krótkim terminie, w możliwie najprostszy sposób. • skracamy niezbędne czynności administracyjne w procesie inwestycyjnym.
Dlaczego powiat podjął decyzję o zwiększeniu udziału środków własnych? • standaryzacja danych ma być jednakowa na terenie całego powiatu, a klienci powinni otrzymywać jednorodne i jakościowo właściwe dane, • powiat poznański inwestuje w nowoczesne rozwiązania (MESIP), które stanowią naszą przyszłość. • administracja publiczna musi nadążać za potrzebami klientów i dostarczać rozwiązań na miarę tych potrzeb.
Źródło: Starostwo Powiatowe w Poznaniu
|