Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2021-10-19| Teledetekcja, Firma, Software

Nowe narzędzie Creotech, WIZIPiSI i Droneradar pomoże operatorom dronów

Spółka Creotech Instruments wspólnie z partnerami – firmą Droneradar oraz Wrocławskim Instytutem Zastosowań Informacji Przestrzennej i Sztucznej Inteligencji, uruchomiła testy nowej usługi GREy. Celem systemu Geomatic Remote Eye jest wsparcie użytkowników dronów w ocenie ryzyka planowanego lotu.


Nowe narzędzie Creotech, WIZIPiSI i Droneradar pomoże operatorom dronów <br />
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne

W ocenie przedstawicieli Creotechu jedną z istotnych barier w rozwoju usług bazujących na dronach jest kwestia wykonania niezbędnej przed startem wielowymiarowej analizy ryzyka. Do tej pory użytkownicy bezzałogowców samodzielnie analizowali trasę przelotu, wykorzystując w tym celu dane z różnych źródeł oraz ogólnodostępne narzędzia. Tymczasem GREy, wykorzystując gigantyczne repozytorium danych geoprzestrzennych (w tym numeryczne modele pokrycia terenu, zobrazowania satelitarne i inne dane z rejestrów publicznych), automatycznie przeprowadza szczegółową analizę ryzyka lotu. Wystarczy wskazać wybrany obszar bezzałogowej operacji lub zaznaczyć planowaną trasę przelotu na mapie. System wspomagany algorytmami sztucznej inteligencji automatycznie wygeneruje gotowy do przedstawienia odpowiednim służbom raport w formacie PDF lub wynik całej analizy.

GREy poinformuje również użytkownika, jak dokładne i aktualne dane zostały wykorzystane w przygotowanej analizie. Kompleksowy raport dla typowych zadań będzie można uzyskać w ciągu kilku minut.

– Jesteśmy dumni z naszych ambitnych projektów. Nie ograniczamy się wyłącznie do zaawansowanych rozwiązań z obszaru technologii kosmicznych, ale wspólnie z naszymi partnerami tworzymy też zintegrowane systemy dla dynamicznie rozwijającego się rynku bezzałogowych statków powietrznych. Jestem przekonany, że zastosowanie systemu GREy i innych podobnych narzędzi w znaczący sposób podniesie poziom bezpieczeństwa operacji bezzałogowych i pozwoli na ich masowe wykorzystanie w różnych dziedzinach – mówi Grzegorz Brona, prezes Creotech Instruments SA.

– WIZIPISI jest liderem polskiego rynku w wykorzystaniu sztucznej inteligencji w systemach informacji geograficznej. GREy to świetny przykład praktycznego zastosowania naszych kompetencji do rozwiązywania rzeczywistych problemów rodzącego się rynku usług bazujących na operacjach wykonywanych statkami bezzałogowymi – dodaje Tomasz Berezowski, wiceprezes WIZIPISI odpowiedzialny za projekt GREy.

Dane oraz algorytmy służące do analizy ryzyka w systemie GREy są na bieżąco aktualizowane. Możliwe jest też dostosowanie reguł do zmieniających się wymagań prawnych lub oczekiwań użytkowników. Dzięki temu operator w dowolnym miejscu w Polsce będzie mógł z należytą starannością zaplanować maksymalnie bezpieczny lot, deklarując wcześniej jego trasę i przedstawiając stosownym władzom wiarygodny raport.

System GREy korzysta z danych o obiektach topograficznych, takich jak infrastruktura, budynki czy obiekty przemysłowe, następnie przypisuje im odpowiednie wartości ryzyka dla lotów bezzałogowych. Analizie podlega również bezpieczeństwo związane ze stałą lub czasową obecnością ludzi na danym obszarze. Szczególne znaczenie mają tutaj dane o zidentyfikowanych przeszkodach, takich jak linie napowietrzne średniego i wysokiego napięcia, farmy wiatrowe, wieże, maszty czy trakcje kolejowe.

Prace nad całym systemem trwały ponad 3 lata w ścisłej współpracy partnerskiej firm Creotech Instruments, Droneradar oraz Wrocławskiego Instytutu Zastosowań Informacji Przestrzennej i Sztucznej Inteligencji. Zgodnie z planem GREy może trafić do sprzedaży w Polsce i za granicą już na początku 2022 roku.

Źródło: Creotech Instruments, JK


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Sztuczna inteligencja kartuje drogi
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS