Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2021-08-27| Geodezja, Edukacja

Unikalne badania grawimetryczne na jachcie "Copernicus"

Zespół Katedry Geodezji i studenci kierunku geodezja i kartografia Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej pod kierownictwem dr. hab. inż. Jerzego Pyrchli przez dziesięć dni określali charakter pola przyspieszenia siły ciężkości na wodach Zatoki Puckiej.


Unikalne badania grawimetryczne na jachcie "Copernicus"

Jako platformę transportującą system grawimetryczny MGS-6 firmy Micro-g LaCoste oraz dwa odbiorniki GNSS Leica GS15 wykorzystano legendarny jacht „Copernicus” Yacht Klubu Stal Gdynia, który w latach 1973-1974 opłynął świat w regatach Whitbread Round the World Race.

Tak dokładnego i profesjonalnego grawimetru dotychczas nie wykorzystywano na tym obszarze morskim. Wyniki pomiarów posłużyły do doskonalenia technologii eksploracji danych grawimetrycznych wykonanych na obszarach tzw. „zerowej głębokości”. W odniesieniu do obszarów płytkich Morza Bałtyckiego rozdzielczość danych satelitarnych jest niewystarczająca, aby z ich wykorzystaniem wykonywać analizy pionowych sieci referencyjnych. Zwykle w takich obszarach potrzebne są dodatkowe dane w celu zapewnienia regionalnych modeli geopotencjalnych o akceptowalnej rozdzielczości przestrzennej.

Grawimetria zajmuje się pomiarami zmian natężenia siły ciężkości Ziemi spowodowanych przez niejednorodny rozkład mas w ośrodku geologicznym. Wystąpienie anomalii pola grawitacyjnego pozwala m.in. na lokalizację złóż surowców, które różnią się gęstością od otaczających skał.
– Na „Copernicusie” prowadziliśmy kampanię grawimetryczną na obszarach strefy przejściowej lądu z morzem na Zatoce Puckiej – tłumaczy mgr inż. Krzysztof Pyrchla, doktorant PG. – Wybraliśmy ten obszar ze względu na sprzyjające warunki terenowe, ponieważ jest osłonięty przed falowaniem. Ponadto do tej pory takich badań na Zatoce Puckiej nie wykonywano – dodaje.

Dlaczego naukowcy wykorzystują do badań jacht? – „Copernicus” ma odpowiednio małe zanurzenie, może swobodnie pływać po Zatoce Puckiej – wyjaśnia Krzysztof Pyrchla. – Jest też na tyle stabilną jednostką, że ograniczone są drgania i wibracje, które zaburzają pomiary. Wyzwaniem było jednak umieszczenie morskiego grawimetru dynamicznego na tak małej jednostce. Zazwyczaj instaluje się je na statkach o długości 40 metrów, a „Copernicus” jest czterokrotnie mniejszy – podkreśla.

Zaangażowanie jachtu do pomiarów grawimetrycznych wymusza również przygotowania w zakresie przeprowadzenia samego pomiaru i wydobycia sygnału z szumu tła generowanego przez środowisko. Wymaga to wypracowania takiej technologii pomiarów, w której wyeliminowana zostanie maksymalna możliwa liczba źródeł zakłócających pomiar. Badania grawimetryczne są prowadzone w zależności od warunków pogodowych – nie tylko w dzień, ale również w nocy.

Źródło: WILiŚ PG


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
GEODETA testuje: ContextCapture
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS